Saturday, April 4, 2020

ZASTAVA 101: PRVI PRAVI MODERNI HATCHBACK?



Engleski automobilski portal aronline.co.uk  objavio je 2009.  članak o 'zaboravljenoj generaciji hatchbacka'   . Pisac članka Keith Adams pisao je o Autobianchiju Primuli, Simki 1100 kao i o Zastavi 101. Odlomak o Z 101 iz članka je prilično zanimljiv: 

 "  Zastava 101: prvi pravi moderni hatchback?

 Autobianchi Primula
Da, znam što mislite - to je samo prerušeni Fiat 128, proizveden u zemlji sa planskom privredom, ali genijalnost ovog automobila je to da je znatno poboljšan u odnosu na automobile na kojem je zasnovan. Giacosa je još jednom pokazao sve svoje majstorstvo inženjeringa ( i dizajna op ZŠ) s Fiatom 128, uzevši najbolje od Autobianchija i to ugradio u nekoliko novih projekata. (autor ovdje misli na Autobianchi Primulu )


Zastava 101 je predstavljena sa odličnim novim ohc motorom (iz Fiata 128) s pogonom na remen. Motor je bio je bio nevjerojatno napredan i dugovječan, kao i suvremeni potpuno neovisni MacPherson ovjes. Tako je na tržište stigao automobil moderne arhitekture, iako je bio upakovan u trovolumensko kućište koje je nastojalo da prikrije ovu ultramodernu omotnicu. ( ovdje autor vjerojatno aludira da dizajn 'Stojadina' ipak nije baš potpuno 'svjež' za početak sedamdesetih )

Fiatov dugogodišnji partner Zastava preuzela je hatchback verziju Fiata 128 1968. Budući model Zastave je nacrtao Giacosa , a Fiatova uprava je bila previše konzervativna da bi je stavila u proizvodnju. U svakom slučaju, Zastava vjerojatno može tvrditi da je (sa 'Stojadinom') stvarno stvorila Golf klasu - bio je to prvi moderni automobil (tadašnje, op ZŠ) srednje veličine sa prednjim pogonom. To ne zvuči nimalo loše za automobil prozveden u komunističkoj zemlji i lansiran u isto vrijeme kada i Morris Marina.


Pitanje koje se teško usuđujemo postaviti, ali koje ćemo svejedno postaviti ... je li Zastava 101 bila revolucionarniji dizajn od Minija? Vi nam recite.  "


Keith Adams pisao je o automobilima (između ostalog) za Independent, Autocar, Car magazine i  BBC Radio 4





No comments:

Post a Comment