motorni brod Dalmacija |
MB Dalmacija
je na nekoj pakistanskoj plaži rastavljena u sastavne dijelove,
izvađeni umivaonici i dijelovi kupaonica vjerojatno su prodani na
uličnim tržnicama, a brodsko zvono možda je završilo u kakvom
hindu hramu. No, sve to bi možda i naličilo na neku vrstu ekološki
prihvatljivog recyclinga da radnici zaposleni na ovakvim 'procesima'
ne rade u uvjetima koji uveliko nalikuju onima iz razdoblja prvobitne
akumulacije kapitala.
Nakon što
otpisani brodovi poput Dalmacije dođu do rezališta u Indiji,
Pakistanu ili Bangladešu preuzimaju ih nemilosrdni
kapetani-egzekutori. Ovi svojevrsni dželati brodova imaju zadatak da
brodove punom brzinom nasuču što je moguće više izvan mora kako
bi demontiranje brodova bilo što jednostavnije. Vojska jeftine
radne snage, nerijetko i djeca, potom jednostavnim ali krajnje
opasnim metodama rastavlja plovila. Uglavnom se sve obavlja mišićima,
ćekićima, i plinskim aparatima za rezanje u doslovce apokaliptičnim
uvjetima za mizernu plaću od dva-tri dolara na dan.
'Shipbreaking'-rastavljanje
brodova je unosan posao, 80% shipbreakinga se obavlja u Indiji,
Pakistanu i Bangladešu gdje je cijena toga procesa deset puta manja
nego u Europi. Godišnje u rezališta ode od 200 do 600 brodova. Za
shipbreaking danas ne postoje nikakvi međunarodni standardi i stoga
je najprofitabilnije brodove 'izrezati' u Aziji.
U Turskoj se
3% ukupne količine proizvedenog čelika godišnje dobija iz
shipbreakinga. Uvjeti rada u europskom i turskom shipbreakingu
vjerojatno nikada neće postojati u Aziji gdje se za ozljede ne
isplaćuje nikakva naknada a zaštitne mjere gotovo ne postoje.
Azijski radnici su izloženi štetnim utjecajima azbesta koje je
nekada masovno upotrebljavan u brodogradnji. Pored azbesta radnici su
izloženi i otrovnim plinovima kao i cijelom lepezom teških metala.
Poseban problem shipbreakinga u Aziji je i zagađenje okoliša, bilo da su to nekada djevičanske plaže kontaminirane štetnim materijama ili more u okolini rezališta u kojemu je po pravilo sve manje kvalitetne ribe. Treba zaključiti da na svojevrsnom brodskom groblju u Pakistanu motorni brod Dalmaciju nije čekala odviše vesela sudbina. Još manje je vesela činjenica da je shipbreaking u današnje vrijeme sinonim za jednu odista mračnu djelatnost, djelatnost koja je mnogo puta pogubna za ljude koji u njoj rade a ništa manje ni za okoliš
mb Dalmacija u Veneciji |
ovako je izgledala luksuzna kabina na mb Dalmaciji |
na mb Dalmaciji bilo je i pjesme i igre |
gosti na terasi sa ležaljkama na mb Dalmaciji
.
No comments:
Post a Comment