Prije godinu dobio sam neočekivani poklon od roditelja. Poklon je bio težak oko 750 kilograma te je bio poprilično 'kabast'. Bio je to petnaest godina star Fiat Uno . Iako se poklonjenom konju 'ne gleda u zube' bio sam pomalo sumnjičav prema ovom Fijatovom bestseleru iz druge polovine osamdesetih godina prošlog stoljeća. Ukratko to baš i nije bila ljubav na prvi pogled.
Prvi ozbiljniji test za crvenog Una 1.0
Fire, dodatak Fire prije bi pristajao nekom ljutom Ferariju, bila je
vožnja autocestom od Osijeka do Pule. Put od 600 kilometara mali je
Uno prevalio bez većeg napora, moglo bi se reći i glatko da na
uzbrdicima u Gorskom kotaru nije ponekad gubio 'dah'. No, recept za
to je bio jednostavan, trebalo je samo prebaciti u treću brzinu iako
bi mnogi limeni mišićavci isti uspon sa lakoćom svladali i u petoj
brzini. Iako, pokretan sa samo 45 'limenih konja' (za usporedbu
Zastava 101 je imala 55 KS) Uno je veselo frktao na proputovanju kroz
kontinentalnu, brdsko-planinsku i primorsku Hrvatsku. Najviše mu je
odgovarala brzina do 120 km/h, nakon toga Uno bi režao poput
najjeftinijeg kineskog miksera iz Peveca.
Uno je popularan u Istri |
Zanimljivo je da Uno ove godine
proslavlja trideseti rođendan! Da, vjerovali ili ne Uno je još
'živ' sa boravištem u Brazilu. Brazilski Fiat ga još prozivodi pod
imenom Fiat Mille a prodaje se još i u Argentini.. Kako je cestovna
infrastruktura u Južnoj Americi loša, tako nimalo ne iznenađuje da
Fiatov jednostavni 'moderni oldtimer' još krstari po pampama,
bespućima i (prirodnim i urbanim) džunglama zelenoga kontinenta.
Fiat Mille pored 'goli pištolj' verzije se u Brazilu nudi i kao
off-road verzija 'ojačana' sa mnoštvom plastike. Moguće je
nadoplatiti za klima uređaj, zvučnike od 40 watti pa čak i za
alumnijiske nožne papučice.
manje egzotično-susjedove mačke na mojem Unu |
Mnogo naslijeđa Uno je ostavio i u
današnjim Fiatovim modelima budući da su Fiat 500 (novi 'Fićo') i
nova Panda još uvijek pokretani moderniziranim i snažnijim
inačicama Fire motora, koji su se isprva ugrađivali u Uno. Fire je
zapravo skraćenica od FULLY INTEGRATED ROBOTISED ENGINE, i zamijenio
je antikni 903 kubični Fiatov motor koji se u raznim inačicama
ugrađivao u Fijatove modele još od pedesetih godina prošlog
stoljeća. U usporedbi sa 903-ojkom Fire motor je 10% lakši a ima
čak 30% manje dijelova. Motori Fire generacije zajedno sa
common-rail dizel motorima predstavljaju sam vrhunac Fijatovog
injženjeringa. Iako Fiat namjerava penzionirati Fire motore u Pandi
i 500-ici sa novim turbo dvocilindrašem, zanimljivo je da brojni
testovi u specijaliziranoj auto-štampi govore da je Fire daleko
uglađeniji pa čak u konačnici i štedljiviji od modernog
turbo-dvocilindraša.
Uno je kod nas vjerojatno
najpopularniji u Istri gdje ga još uvijek kao službeno vozilo
koriste HEP i domovi zdravlja. Kako 'mali div' Renaulti 4 polako
'izumire' ,Uno je u Istri preuzeo ulogu radnog vozila za zanatlije
('prijavljene' i 'neprijavljene') kao i za brojne druge zadatke u
Istarskim selima. Uno se tako može vidjeti u berbi maslina ili kako
'blatnjav' sa prikolicom prevozi drva ili građevinski materijal.
Tajna uspjeha kod Una je jednostavna:
iako zastarjelog izgleda, malen i kutijast je zapravo još uvijek
moderan automobil. Zbog male težine njegov motor je ekonomočniji od
većine današnjih benzinaca. Zapravo, možda nam ništa više od
ovakvog Fiatovog 'multipraktika' u svakodnevnom životu i u ovim
kriznim vremenima nije niti potrebno!? Vjerojatno ne bi bila loša
ideja naručiti preko interneta jedan novi Uno iz Brazila-samo da
nije toliko težak i kabast!
brazilski Uno-Fiat Mille u 'plastificiranoj' off-road verziji |
na fotografiji je vidljivo da Mille ima dva rezervoara, jedan za benzin drugi za etanol |
Tehničke karakteristike za Uno sa
1.0 FIRE motorom-koji se još uvijek ugrađuje, doduše pojačan, u još uvijek 'preživjeli' brazilski Uno (Mille):
broj cilindara 4
obujam 999 cc
snaga 33 kw (45 ks)
ovjes prednji: MaCPherson zadnji:
torziona osovina
dužina 3689 mm
težina 740 kg
ubrzanje od 0-100 17,3 sekundi
maksimalna brzina 146 km/h
Pored raznih benzinskih i dizelskih
inačica postojala i sportska turbo verzija sa 101 KS koja je jurila
tek nešto ispod 200 km/h, zanimljivo je da brazilski Uno (Mille)
može koristiti istovremeno benzin i etanol u bilo kojem omjeru (Flex
Fuel). Tako Uno-Mille ima dva rezervoara, pojačan motor i teži je
od talijansko-poljskog 1.0 Fire originala.
Treba napomenuti bih da Uno ima i mane
a to su korozija auspuha i ispušnih cijevi i slabi amortizeri.
Također, kvačilo će trebati promijeniti otprilike prije nego što
se pređe 100 000 km, a i curenje brtvi motora je često. No, kako su
dijelovi jeftini to ne predstavlja nekakav veliki problem
u prozvodnju Una krajem osamdesetih 'umiješala' se i kragujevačka Zastava |
Hvala na prekrasnom opisu tog malog čuda.Najviše mi se dopao zaključak - pitanje ''da li je više uopće potrebno?''.
ReplyDeleteVozim ga preko 15 godina i ne ,ne trebam ništa bolje.
Taj automobil ima dušu kao i Buba koju sam vozio prije nje :)