Friday, April 17, 2020

DE LOREAN DMC 12 : OD FIJASKA DO KULTA






 Pontiac GTO
John De Lorean i njegov sportski automobil DMC 12 tvore jednu od zanimljivijih priča iz povijesti autoindustrije. De Lorean je kao mladi inženjer karijeru započeo u kompanijama Chrysler i Packard. Prelaskom u moćni General Motors ambiciozni De Lorean napreduje do pozicije šefa GM-ove divizije Pontiac. De Lorean je sudjelovao u konstrukciji Pontiaca GTO, prvog američkog 'muscle' automobila predstavljenog 1964. Pod upravom De Loreana Pontiac je značajno unaprijedio prodaju. Kasnije uspješno upravlja i Chevroletom i stiže do pozicije podpredsjednika General Motorsa. Početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća, baš kada je trebao postati predsjednikom GM-a, De Lorean naprasno napušta GM. Nikada nije u potpunosti razjašnjeno da li je De Lorean zapravo otpušten zbog poprilično  raskalašenog životnog stila.

De Lorean sa jednom od supruga
Da nije postao automobilski inženjer,  komunikativni, hladnokrvni i karizmatični De Lorean bi vjerojatno postao dobar glumac ili profesionalni kockar.  De Lorean se uistinu kockao ali na poslovnom polju a najčešće sa tuđim novcima i sudbinama. Tako je 1976. prilikom prodaje svoga ranča u američkoj državi Idaho izigrao stanovitog farmera koji nakon isplate od 1,5 milijuna dolara nikada nije pravno postao vlasnik kupljenog zemljišta. De Lorean je isti ranč prodao još jednom kupcu.

Giugiarovi nacrti za DMC 12

Sredinom sedamdesetih De Lorean formira DMC, vlastitu kompaniju koja će proizvoditi sportski automobil koji će dobiti ime DMC 12 . Atraktivan i originalan dizajn je 'iskrojio'  maestro Giugiaro. V6 motor je posuđen od Renaulta a u konstrukciji šasije i injženjeringu sudjelovao je i Lotus pod vodstvom Colina Chapmana. De Lorean tih godina upražnjava hedonistički životni stil a usput i troši enormne svote novca. Kako bi impresionirao starlete sa kojima je tada bio gotovo danonoćno okružen De Lorean se podvrgnuo plastičnoj operaciji brade.


De Lorean odlučuje svoju tvornicu izgraditi u Belfastu u Sjevernoj Irskoj budući da je od britanske vlade dobio ukupno 84 milijuna funti novčanih poticaja. Belfast je tada bio poprište sektaških sukoba između protestanata i katolika pa je namjera britanske vlade bila pokušati zaustaviti tenzije otvaranjem novih radnih mjesta. Potpuno nova , za ono vrijeme high-tech tvornica izgrađena je u rekordnom roku a 1981. iz nje izlazi i prvi DMC 12. Iako je novi automobil bio nedovoljno ispitan De Lorean je nepotrebno forsirao povećanje proizvodnje budući da mu je ubrzano ponestajalo novaca. Počinje se špekulirati da je De Lorean sa Colinom Chapmanom naprosto podijelio 17 milijuna dolara dobivenih od poticaja.


De Lorean u DMC-iju 12
DMC 12 ubrzo stiže u Sjedinjene Države koje su De Loreanova glavna tržišna meta. Početne reakcije bile su vrlo povoljne. DMC 12 je izgledao moderno,  Amerikancima se svidjeo GT sportski automobil sa europskim štihom.
Gotovo neizbježno, DMC 12 je u postao žrtva loše završne kvalitete. Zabilježeno je da su se brave od 'gullwing' vrata zaglavljivale prilikom razgledavanja u autosalonima.  DMC 12 je zapravo  bio potpuno nespreman za prodaju. Loš publicitet širio se munjevitom brzinom i već naredne 1982. proizvodnja se prekida. Proizvedeno je tek oko 9 000 DMC-a 12. No, to nije bio jedini De Loreanov problem. U nastojanju da skupi novac za potrebe posrnule kompaniju De Lorean ulazi u 'dilanje' kokaina. Ubrzo ga u Americi FBI hapsi sa zatečenih 100 kilograma kokaina. Pod čudnim okolnostima De Lorean je na kraju oslobođen svih optužbi. Ipak, De Loreanov poslovni i osobni fijasko je bio više nego potpun.

1985. DMC 12 dobija ulogu vremenskog stroja u kultnom ZF filmu 'Povratak u budućnost' . Zahvaljujući filmu DMC 12 pridobija gomilu obožavalaca širom svijeta. De Loreanov sportski automobil je tako uspješno rehabilitiran i postao jedan od kultnih automobila iz osamdesetih godina prošlog stoljeća.

Iako je imao futurističku vanjštinu DMC 12 je zapravo bio poprilično konvencionalan automobil. Ipak, treba primjetiti da je John De Lorean odustao od niza inovativnih tehničkih rješenja u konstrukciji zbog smanjenja troškova. Karoserija od kvalitetnog nehrđajućeg čelika bez boje je bila efektna ideja koja je vjerojatno inspirirala i konstruktore Teslinog Cybertrucka. Gullwing vrata dodaju podosta drame i futurističkog štiha. Luksuzno-sportska unutrašnjost je konstruirana u skladu sa prohtjevima američkih kupaca. Sjedala su kožna a klima uređaj se ugrađivao serijski. Zbog nedostatka snage DMC 12 je bio zapravo više GT nego pravi sportski automobil . Ovjes koji je konstruirao Lotus nije bio prekrut tako da se DMC 12 mogao zaputiti i na duža putovanja.

DMC 12 unutrašnjost
John De Lorean
Većina proizvedenih DMC 12 još i danas krstari cestama diljem svijeta što govori o ipak dosta solidnoj kvaliteti. Što De Loreanovom zaslugom a što zbog uspjeha filma 'Povratak u budućnost' DMC 12 je jedan od rijetkih automobila koji unatoč godinama ne gubi na svojoj originalnosti i popularnosti. John De Lorean, istovremeno genije i prevarant, i njegova osebujna čelična 'kreacija' DMC 12 su ipak na kraju dobili mjesto u automobilskoj povijesti.

tehnički podaci:

motor potpuno aluminijski V6 iz 'koprodukcije' Peugeot, Renault,Volvo 
zapremina 2,8
snaga 132 KS
0-100  10 sekundi
maksimalna brzina  oko 210
težina  oko 1250 kg
mjenjač -5 brzina manuelni
             -3 brzine automatski





No comments:

Post a Comment