Wednesday, October 9, 2019

CITROEN CX : SINONIM ZA KOMFOR I ELEGANCIJU


Početkom 70ih godina prošlog stoljeća avangardna Citroenova limuzina DS zašla je u tržišnu punoljetnost i spremala se za zasluženu mirovinu. Citroenovi inženjeri su još od kraja 60ih krenuli sa projektiranjem nasljednika. DS je tako zamijenen modelom CX- potpuno novom prestižnom limuzinom. Dizajner modela CX Robert Opron preuzeo je fluidne i dinamične linije sa njegovih ranijih uradaka modela GS i SM predstavljenih 1970.



Citroen CX je predstavljen 1974 na pariškom sajmu automobila. Početne reakcije bile su pomalo razočaravajuće. Glavna primjedba bila je da je CX zapravo uvećan i 'prepumpan' Citroen GS. Zamjerki je bilo i u pogledu motorizacije budući da je CX u početku bio pokretan benzinskim motorom koji je korišten u DS-u još od 60ih godina prošlog stoljeća. Svejedno, CX je 1975 proglašen europskom automobilom godine, zanimljivo je na drugom mjestu izbora bio Vollswagen Golf I. Renomirani britanski magazin Autocar nije krio razočarenje sa tom odlukom i pisao je da je nagrada dodijeljena CX-u vjerojatno samo zato što je novitet a ne na osnovu nekakvih stvarnih vrlina. Treba dodati i da je Citroen CX predstavljen na samom početku svjetske naftne krize.

Usprkos svim zamjerkama i nepovoljnim okolnostima prodaja CX-a krenula je odlično. U novoj tvornici Aulnay, pored Pariza, proizvodilo se oko 500 modela CX dnevno. Zanimljivo je da su u proizvodnju bili uključeni kompjutori i roboti: kod sklapanja karoserije, varenja, skladištenja i kontrole proizvodnih procesa. Osim tvornice Aulnay poprilično 'high-tech' je bio i sam automobil, nitko od konkurenata tada nije imao sličan proizvod u pogledu tehnologije i komforta.


Provjereni hidropneumatski ovjes CX je naslijedio od DS-a. Ovjes tako nije imao čelične opruge već 'kugle' sa uljem i plinom (nitrogen), hidropneumatski sistem je kontrolirao i rad volana i kočnica.

Kao i prethodnik DS, Citroen CX se mogao spuštati i dizati ovisno o uvjetima vožnje. Kontrolna ručica za reguliranje visine bila je smještena između prednjih sjedišta.

 Citroen CX je bio iznimno udoban, hidropneumatika je kontrolirala stabilnost i visinu vozila koja je bila stalna bez obzira na opterećenje. Neravnine u vožnji CX bi gotovo u potpunosti absorbirao pa je tako televizijska kuća BBC koristila Citroen CX sa kamerom na krovu za snimanje konjskih utrka.


U unutrašnjosti Citroena CX bilo je pregršt prostora a sjedala su bila iznimno udobna. Instrument ploča bila je u futurističkom stilu, a 'satelitske' kontrole i prekidači pored volana olakšavale su vožnju u gradu.
  
dizajnersko stilski elementi cx 1974

Vremenom benzinski i dizel motori su modernizirani ili zamijenjeni potpuno novima. Citroenu CX je dodana peta brzina a karburatori su zamjenjeni elektronskim ubrizgavanjem.   1984. predstavljen je CX GTI turbo koji je u verziji sa 168 KS dostizao brzinu od preko 220 km/h a za nešto manje od osam sekundi dosegnuo bi 100 km/h. 

Osamdesetih godina prošlog stoljeća prodaja Citroena CX postepeno je opadala. Redizajnom iz 1985. promijenjena je instrument ploča sa od tada klasičnijim izgledom pokazivača i indikatora. U skladu sa tadašnjim trendovima metalni branici su zamijenjeni sa plastičnim.

 redizajn iz 1985

Citroen je 1989. predstavio model XM što je značilo kraj proizvodnje elegantnog CX-a. Citroen CX se prestao proizvoditi 1991. Proizvedeno je oko 1 200 000 ovog modernog i komfornog automobila.

Citroen CX često je viđan i na našim putevima budući da ga je prodavao koperski Cimos. Zbog prilično visoke cijene kupci su uglavnom bila tadašnja poduzeća. Iako je  kao prvi izbor direktora CX bio u sjeni Fiata 132 ,kojega je sklapala i prodavala Zastava , poneki estetski osviješteni direktor odlučio bi da bude vožen u stilu i komforu Citroena CX.

 Citroen CX je od samih svojih početaka pomalo neopravdano u sjeni legendarnih Spačeka i modela DS. No, ipak ga treba svrstati u počasni red avangardnih i klasičnih Citroenovih modela. 

Relativno visoka cijena, problemi sa hrđom i održavanjem hidropneumatskog ovjesa utječu na činjenicu da se CX kao oldtimer nažalost može vidjeti sve rjeđe.


 citroen cx serie I
 citroen cx safari

 citroen cx produljena verzija
 citroen serie I kontrolna tabla





2 comments:

  1. E kume svaka cast, ubo si u bebu. Ja bih ipak onaj glagol "juriti" kao esteta hrvatskoga knjizevnoga jezika nekako nadomjestio necim drugim npr "dostizati brzinu" i sl, inace nemam drugih primjedbi, pogotovo mi se svidja ono o izboru automobila tadasnjih direktora. pozdrav iz londre

    ReplyDelete