Citroen CX je predstavljen 1974 na
pariškom sajmu automobila. Početne reakcije bile su pomalo
razočaravajuće. Glavna primjedba bila je da je CX zapravo uvećan i
'prepumpan' Citroen GS. Zamjerki je bilo i u pogledu motorizacije budući da
je CX u početku bio pokretan benzinskim motorom koji je korišten u
DS-u još od 60ih godina prošlog stoljeća. Svejedno, CX je 1975
proglašen europskom automobilom godine, zanimljivo je na drugom mjestu izbora bio Vollswagen Golf I. Renomirani britanski magazin Autocar
nije krio razočarenje sa tom odlukom i pisao je da je nagrada
dodijeljena CX-u vjerojatno samo zato što je novitet a ne na osnovu
nekakvih stvarnih vrlina. Treba dodati i da je Citroen CX
predstavljen na samom početku svjetske naftne krize.
Usprkos svim zamjerkama i nepovoljnim okolnostima
prodaja CX-a krenula je odlično. U novoj tvornici Aulnay, pored
Pariza, proizvodilo se oko 500 modela CX dnevno. Zanimljivo je da su
u proizvodnju bili uključeni kompjutori i roboti: kod sklapanja
karoserije, varenja, skladištenja i kontrole proizvodnih procesa.
Osim tvornice Aulnay poprilično 'high-tech' je bio i sam automobil,
nitko od konkurenata tada nije imao sličan proizvod u pogledu
tehnologije i komforta.
Provjereni hidropneumatski ovjes CX je
naslijedio od DS-a. Ovjes tako nije imao čelične opruge već
'kugle' sa uljem i plinom (nitrogen), hidropneumatski sistem je
kontrolirao i rad volana i kočnica.
Kao i prethodnik DS, Citroen CX se mogao spuštati i dizati ovisno o uvjetima vožnje. Kontrolna ručica za reguliranje visine bila je smještena između prednjih sjedišta.
Citroen CX je bio iznimno udoban, hidropneumatika je kontrolirala stabilnost i visinu vozila koja je bila stalna bez obzira na opterećenje. Neravnine u vožnji CX bi gotovo u potpunosti absorbirao pa je tako televizijska kuća BBC koristila Citroen CX sa kamerom na krovu za snimanje konjskih utrka.
U unutrašnjosti Citroena CX bilo je pregršt prostora a sjedala su bila iznimno udobna. Instrument ploča bila je u futurističkom stilu, a 'satelitske' kontrole i prekidači pored volana olakšavale su vožnju u gradu.
dizajnersko stilski elementi cx 1974 |
Vremenom benzinski i dizel motori su
modernizirani ili zamijenjeni potpuno novima. Citroenu CX je dodana
peta brzina a karburatori su zamjenjeni elektronskim ubrizgavanjem. 1984. predstavljen je CX GTI turbo koji je u verziji sa 168 KS dostizao brzinu od preko 220 km/h a za nešto manje od osam sekundi dosegnuo bi 100
km/h.
Osamdesetih godina prošlog stoljeća
prodaja Citroena CX postepeno je opadala. Redizajnom iz 1985.
promijenjena je instrument ploča sa od tada klasičnijim izgledom
pokazivača i indikatora. U skladu sa tadašnjim trendovima metalni
branici su zamijenjeni sa plastičnim.
redizajn iz 1985 |
Citroen je 1989. predstavio model XM što je značilo kraj proizvodnje elegantnog CX-a. Citroen CX se prestao proizvoditi 1991. Proizvedeno je oko 1 200 000 ovog modernog i komfornog automobila.
Citroen CX često je viđan i na našim
putevima budući da ga je prodavao koperski Cimos. Zbog prilično visoke cijene kupci su uglavnom bila tadašnja poduzeća. Iako je kao prvi
izbor direktora CX bio u sjeni Fiata 132 ,kojega je sklapala i prodavala
Zastava , poneki estetski osviješteni direktor odlučio bi da
bude vožen u stilu i komforu Citroena CX.
Citroen CX je od samih svojih početaka pomalo neopravdano u sjeni legendarnih Spačeka i modela DS. No, ipak ga treba svrstati u počasni red avangardnih i klasičnih Citroenovih modela.
Citroen CX je od samih svojih početaka pomalo neopravdano u sjeni legendarnih Spačeka i modela DS. No, ipak ga treba svrstati u počasni red avangardnih i klasičnih Citroenovih modela.
Relativno visoka cijena, problemi sa
hrđom i održavanjem hidropneumatskog ovjesa utječu na činjenicu
da se CX kao oldtimer nažalost može vidjeti sve rjeđe.
citroen cx serie I |
citroen cx safari |
citroen cx produljena verzija |
citroen serie I kontrolna tabla |
E kume svaka cast, ubo si u bebu. Ja bih ipak onaj glagol "juriti" kao esteta hrvatskoga knjizevnoga jezika nekako nadomjestio necim drugim npr "dostizati brzinu" i sl, inace nemam drugih primjedbi, pogotovo mi se svidja ono o izboru automobila tadasnjih direktora. pozdrav iz londre
ReplyDeletehvala na sugestiji, napravio sam ispravak
Delete