Kako Velika Britanija izlazi
iz članstva u Europskoj Uniji 29. 3. 2019. atmosfera konfuzije i
kaosa u posljednje vrijeme kao da kulminira. Dok britanski
političari ne mogu pronaći zajednički modus vivendi oko famoznog BREXITA ekonomija postaje prva žrtva. Sjedišta
multinacionalnih kompanija, banke, investicije i kapital počeli su svoj bijeg sa ostrva. Britanska autoindustrija također je jedna od
žrtava BREXITA.
Poslije referenduma o BREXITU
proizvodnja automobila bilježi osjetan pad a investicije su
prepolovljene. Iako u stranom vlasništvu, britanske auto kompanije
imaju iznimnu produktivnost te su orijentirane na izvoz koji čini
80% proizvodnje. U Britaniji je tako 2018. ukupno proizvedeno oko 1 500 000
novih automobila, većinom u 14 velikih tvornica. U proizvodnji i
pratećoj industriji zaposleno je 856 000 ljudi.
Sedamdesetih godina prošlog stoljeća
britanska auto industrija nalazila se u kaotičnom stanju. Britanska vlada je reagirala nacionalizacijom posrnulih tvornice a zatim ih objedinila u
British Leyland grupaciju. Britanski proizvođači automobila nisu pravovremeno
reagirali na nove trendove u autoindustriji. Paleta modela bila je
zastarjela a kvaliteta britanskih automobila upitna. Volkswagenov
Golf I iz 1974. se naspram tadašnjih zastarjelih britanskih automobila doimao poput vozila iz SF filmova.Velika Britanija je
postala članicom EU 1973. Nakon toga japanski proizvođači otvaraju
tvornice na ostrvu kao izvozne baze za osvajanje europskog tržišta.
Projekt British Leyland se pokazao kao neuspješan, glomazan i skup. Prodaja preostalih britanskih
automobilskih dinosaura bila je jedino spasonosno rješenje. Ford je
kupio, pa kasnije preprodao, Jaguar, Land Rover i Aston Martin. U
rasprodaji britanskih automobilskih ikona umiješali su se i Nijemci.
Volkswagen je 'utržio' Bentley, a BMW Rolls Royce i Mini.
Englezi su sa pomalo rezignacije ali i
sa ponosom 'predali' svoju autoindusriju strancima koji su u većini
slučajeva imali sredstva i ekspertizu da dalje ,u pravilu uspješno,
razvijaju pojedine brendove. Uz povremene uspone i padove bio je to
gotovo školski primjer uspješnog win-win scenarija. No, dobra
vremena za proizvođače na ostrvu su po svemu sudeći stvar
prošlosti.
Kako pregršt dijelova za britanske
tvornice automobile dolazi iz EU eventualno uvođenje kontrola i
carina imalo bi pogubne posljedice. U praksi, preko tisuću kamiona
sa autodijelovima dnevno prelazi trajektima u Britaniju te
opskrbljuje tvornice po principu 'just in time' - 'točno na vrijeme'
montaže bez skladištenja.
Neizvjesnost zbog izlaska iz EU
primorava proizvođače i na razmatranje drastičnih scenarija.
Jaguar Land Rover ,u vlasništvu indijske Tate, je najavio 4
500 otkaza u Britaniji. BMW razmišlja o potpunom povlačenju iz Velike
Britanije. Japanski trio Honda, Toyota i Nissan navodno je dobio
garancije iz Westminstera da će Velika Britanija ostati u carinskoj
uniji sa EU kako se ne bi ometala daljnja dostava dijelova sa kontinenta. No,
čini se da nitko baš previše ne vjeruje garancijama britanske
vlade koja je potpuno dezorijentirana sa svojim 'mukama po Brexitu'.
No comments:
Post a Comment