Saturday, January 26, 2019

BRITANSKA AUTOINDUSTRIJA I BREXIT


Kako Velika Britanija izlazi iz članstva u Europskoj Uniji 29. 3. 2019. atmosfera konfuzije i kaosa u posljednje vrijeme kao da kulminira. Dok britanski političari ne mogu pronaći zajednički modus vivendi oko famoznog BREXITA ekonomija postaje prva žrtva. Sjedišta multinacionalnih kompanija, banke, investicije i kapital počeli su svoj bijeg sa ostrva. Britanska autoindustrija također je jedna od žrtava BREXITA.

Poslije referenduma o BREXITU proizvodnja automobila bilježi osjetan pad a investicije su prepolovljene. Iako u stranom vlasništvu, britanske auto kompanije imaju iznimnu produktivnost te su orijentirane na izvoz koji čini 80% proizvodnje. U Britaniji je tako 2018. ukupno proizvedeno oko 1 500 000 novih automobila, većinom u 14 velikih tvornica. U proizvodnji i pratećoj industriji zaposleno je 856 000 ljudi.

Sedamdesetih godina prošlog stoljeća britanska auto industrija nalazila se u kaotičnom stanju. Britanska vlada je reagirala nacionalizacijom posrnulih tvornice a zatim ih objedinila u British Leyland grupaciju. Britanski proizvođači automobila nisu pravovremeno reagirali na nove trendove u autoindustriji. Paleta modela bila je zastarjela a kvaliteta britanskih automobila upitna. Volkswagenov Golf I iz 1974. se naspram tadašnjih zastarjelih britanskih automobila doimao poput vozila iz SF filmova.Velika Britanija je postala članicom EU 1973. Nakon toga japanski proizvođači otvaraju tvornice na ostrvu kao izvozne baze za osvajanje europskog tržišta.


 Projekt British Leyland se pokazao kao neuspješan, glomazan i skup. Prodaja preostalih britanskih automobilskih dinosaura bila je jedino spasonosno rješenje. Ford je kupio, pa kasnije preprodao, Jaguar, Land Rover i Aston Martin. U rasprodaji britanskih automobilskih ikona umiješali su se i Nijemci. Volkswagen je 'utržio' Bentley, a BMW Rolls Royce i Mini.

Englezi su sa pomalo rezignacije ali i sa ponosom 'predali' svoju autoindusriju strancima koji su u većini slučajeva imali sredstva i ekspertizu da dalje ,u pravilu uspješno, razvijaju pojedine brendove. Uz povremene uspone i padove bio je to gotovo školski primjer uspješnog win-win scenarija. No, dobra vremena za proizvođače na ostrvu su po svemu sudeći stvar prošlosti.

Kako pregršt dijelova za britanske tvornice automobile dolazi iz EU eventualno uvođenje kontrola i carina imalo bi pogubne posljedice. U praksi, preko tisuću kamiona sa autodijelovima dnevno prelazi trajektima u Britaniju te opskrbljuje tvornice po principu 'just in time' - 'točno na vrijeme' montaže bez skladištenja.

Neizvjesnost zbog izlaska iz EU primorava proizvođače i na razmatranje drastičnih scenarija. Jaguar Land Rover ,u vlasništvu indijske Tate, je najavio 4 500 otkaza u Britaniji. BMW razmišlja o potpunom povlačenju iz Velike Britanije. Japanski trio Honda, Toyota i Nissan navodno je dobio garancije iz Westminstera da će Velika Britanija ostati u carinskoj uniji sa EU kako se ne bi ometala daljnja dostava dijelova sa kontinenta. No, čini se da nitko baš previše ne vjeruje garancijama britanske vlade koja je potpuno dezorijentirana sa svojim 'mukama po Brexitu'.



No comments:

Post a Comment