Friday, December 18, 2020

CADILLAC ELDORADO BIARRITZ 1959

 

Pedesete godine prošlog stoljeća u Americi karakterizirao je enormni rast gospodarstva i životnog standarda. Simboli poslijeratnog optimizma svakako su bili i automobili koji su postajali sve veći i blještaviji. Cadillac je 1948 započeo dizajnersku modu sa stražnjim repovima a koju su odmah počeli slijediti i drugi američki proizvođači . Tako je krajem 50ih u američkoj autoindustriji forma definitivno postala važnija od sadržaja. Cadillac je tada ulazio i u pop kulturu. 1955. Chuck Berry ga je opjevao u rock and roll poskočici 'Maybellene', Cadillac je vozio i sam kralj rocka Elvis Presley.


Cadillac Eldorado Biarritz kabriolet iz 1959. je svakako jedna od najprepoznatljivih američkih automobilskih ikona. Dugačak gotovo šest metara Eldorado Biarritz imao je najveće stražnje repove u povijesti autoindustrije. Repovi nisu imali nikakvu praktičnu funkciju osim ,donekle, pomoći kod parkiranja. Svjetla na repovima nalikovala su puščanim mecima,  dok su svjetla ispod peraja sličila na  stražnju mlaznicu  motora sa aviona.



Cadillacovi dizajneri su tada očito bili inspirirani raketama, mlaznim avionima i njihovim siluetama u kombinacijama oštrih i oblih linija. Upotrebljeno je i podosta kroma većinom u kozmetičke svrhe. Eldorado Biarritz je pokretao V8 motor zapremine 6384 cm3 sa snagom od 350 KS i stražnjim pogonom. Sve je rezultiralo težinom od oko 2300 kg i potrošnjom od oko 25l/ 100km.


Zbog težina i nezgrapnih dimenzija Cadillac Eldorado Biarritz očigledno nije bio konstruiran za trkače piste. No, to nije niti bila svrha Biarritza i američkih cestovnih jahti iz 50ih i 60ih. Pored blještavila, XXL dimenzija i mjesta za šest putnika Eldorado Biarritz je imao mekan ovjes koji je odlično upijao neravnine. Zapravo je bio idealan za duža putovanja i krstarenja američkim autoputevima. Treba spomenuti i pregršt ,za to vrijeme, napredne opreme koja je dolazila serijski ili dodatno: klima uređaj, električno pokretanje krova, brava i prozora.  Kočnice i volan su bili pokretani sa servo uređajem.  Prednja klupa se pokretala gore, dolje, naprijed i nazad pomoću joysticka. U Eldorado Biarritz ugrađivan je AM radio kao i tempomat!


joystick za podešavanje prednje klupe

Niti performanse nisu bile loše. Ubrzanje od 0 do 100 oko 10 sekundi i najveća brzina od oko 190 km/h. Rezervoar od 80 litara i tri dupla karburatora bili su potrebni da bi se pokretao ovaj predimenzionirani i žedni Cadillacov Jukebox na točkovima.



Zanimljivo je da već sljedeće 1960. Cadillac predstavlja novi Eldorado Biarritz sa smanjenim stražnjim  repovima.  Model iz 1959. proizveden u samo 1320 primjeraka. Repovi ili krila će tokom 60ih potpuno iščeznuti sa američkih limuzina. No, Cadillac Eldorado Biarritz kabriolet je i dalje meta automobilskih kolekcionara. Da bi se osjetio vjetar u kosi u Cadillac-ovom osebujnom kabrioletu treba izdvojiti i do 90 000 američkih dolara za primjerke u odličnom stanju.




No comments:

Post a Comment