Odlaskom Concorda, prije točno deset godina, putnička avijacija izgubila je najglamurozniju i najbržu čeličnu pticu (preciznije aluminijsku) u povijesti ljudskog letenja. Zrakoplovi danas postaju veći, udobniji i ekonomičniji ali ne i brži.
Pedesetih
godina prošlog stoljeća Francuska i Velika Britanija ubrzano su prestajale biti moćne kolonijalne sile pa se tako pojavila i kriza
društveno-socijalnog indentita u te dvije europske države. Trebalo
je smisliti nekakav post-kolonijalni koncept kao kompenzaciju za sve
manji geo-strateški utjecaj tih dviju europskih država. Tako su
1962. dojučerašnje kolonijalne sile sklopile ugovor o razvoju
supersoničnog putničkog zrakoplova koji će se kasnije nazvati
Concorde.
Nitko do
tada nije pokušao nešto slično budući da za razliku od vojnih
mlaznjaka koji supersoničnim brzinama mogli letjeti samo kraći
vremenski period, putnički mlaznjak je trebao letjeti supersonično
tokom cijelog leta transkontinentalnog leta i to 'natovaren' sa 100
putnika kao i prtljagom. Cijeli
projekt je doslovce počeo od 'praznog lista papira'- budući da su
Concordeovi dizajneri ispitivanja započeli bacajući papirnate
modele budućeg supersoničnog putničkog zrakoplova u aerodinamični
tunel.
Poslije nekoloko godina mukotrpnog razvoja Concorde je 1969. je konačno i uzletio te doslovce 'zaparao' otvorenim nebom. Krajnji rezultat i performanse su bile impresivne, tako se jumbo jet- Boeing 747 (također predstavljen 1969.) u usporedbi sa Concordom doimao poput sporog vlaka. Boeing 747 leti brzinom od oko 900 km/h dok je Concordova brzina 2 179 km/h ili 2.04 macha što je nešto brže od dvostruke brzina zvuka i čak brže od puščanog metka! Concorde je letjeo na visini od 18 000 metara, a Boeingov jumbo na 10 000 metara. Inženjeri američke svemirske agencije NASA konstatirali su da je konstruiranje Concorda bilo kompleksnije nego slanje prve ljudske posade na mjesec.
Poslije nekoloko godina mukotrpnog razvoja Concorde je 1969. je konačno i uzletio te doslovce 'zaparao' otvorenim nebom. Krajnji rezultat i performanse su bile impresivne, tako se jumbo jet- Boeing 747 (također predstavljen 1969.) u usporedbi sa Concordom doimao poput sporog vlaka. Boeing 747 leti brzinom od oko 900 km/h dok je Concordova brzina 2 179 km/h ili 2.04 macha što je nešto brže od dvostruke brzina zvuka i čak brže od puščanog metka! Concorde je letjeo na visini od 18 000 metara, a Boeingov jumbo na 10 000 metara. Inženjeri američke svemirske agencije NASA konstatirali su da je konstruiranje Concorda bilo kompleksnije nego slanje prve ljudske posade na mjesec.
pregršt instrumenata u stilu bombardera iz hladnog rata u pilotskoj kabini |
Za razliku od 'normalnih' putničkih mlaznjaka Concordeovi Rolls Royce/Snecma Olympus motori imali su i afterburnere koji miješaju gorivo sa ispušnim plinovima te se na taj način stvarao dodatni potisak, inače trik je preuzet sa vojnih mlaznjaka. Pri uzlijetanju Concord bi dostigao brzinu od 0 do 362 km/h za tri sekunde, ubrzo bi probio zvučni zid te dostigao visinu krstarenja od 18 000 metara tako da su putnici mogli vidjeti i zakrivljenost zemljine kugle. U letu Concord bi se izdužio 18 centmetara uslijed povišene temperature trupa koji je bio izrađen od specijalnog aluminija otpornog na ekstremne toplinske promjene.
putnička kabina u Concordu |
Svih 109
putnika i članova posade su poginuli kao i 4 radnika motela na
kojega je pala zapaljena letjelica zahvaćena plamenom. Iako je istraga utvrdila
da je prsnuće Concordove gume te zapaljenje rezervoara sa gorivom
prilikom uzlijetanja prouzročio komad titanijuma koji je otpao sa
zrakoplova koji je uzletio neposredno prije zlosretnog Concorda-
ipak nije isključeno da je guma prsnula i zapalila rezervoare i prije
kontakta sa komadom titanijuma na uzletnoj pisti. .
Tupoljev 144-sovjetska kopija Concorda |
Sa
povlačenjem Concorda iz eksploatacije svjetskim jet-seterima je
oduzeta omiljena igračka. Danas se od Londona do New Yorka putuje
za osam sati jednako kao dugo i šezdesetih godina prošloga
stoljeća. Concorde je istu razdaljinu prevaljivao za manje od četiri
sata leteći gotovo na samom rubu svemira. Preostali Concorde
zrakoplovi danas su izlošci u muzejima avijacije diljem svijeta a
ovaj izuzetni zrakoplov mnogi smatraju za najljepši stroj ikada
napravljen ljudskom rukom.
Zanimljivo
je i da potencijalni Concordov nasljednik, budući supersonični
putnički zrakoplov i dalje nije još niti na vidiku. Bez Concorda putnička
avijacija je izgubila nekadašnji glamour a današnji zrakoplovi sve više
podsjećaju na bezlične autobuse sa krilima.
četiri moćna Rolls Royce/Snecma Olympus vuku porijeklo iz hladnoratovskog Avro-Vulcan bombardera |
Concorde kao izložak u muzeju avijacije u Sinsheimu, Njemačka |
No comments:
Post a Comment