Monday, January 28, 2013

PONOVNI USPON BRITANSKE AUTO INDUSTRIJE

 Mulsanne-Volkswagenova interpretacija Bentleya  
BMW Dixie
Britanci su, kako u prošlosti, tako i danas još umnogome nacija opsjednuta automobilima. Nekada svjetski lideri u inovacijama i proizvođači najegzotičnijih auto brandova kao što su Rolls- Royce, Bentley i Aston Martin ponovno su revitizirali automobilsku industriju nakon gotovo četiri decenije krize. Prvi model BMW-ea ,sa kraja dvadesetih Dixi bio je zapravo licencna izvedba Austina dok danas niti jedan veći proizvođač na ostrvu nije u vlasništvu Britanaca.


Tako je Rover prodan Kinezima, Rolls-Royce BMW-eu a Bentley Volkswagenu. No, najneobičnija akvizicija je kupovina Land Rover-Jaguara od strane indijske Tate koja je čak uspjela povratiti dvije posrnule britanske automobilske ikone u profitablno stanje. Tata će tako čak otvoriti preko 1000 novih radnih mjesta u Britaniji. U slučaju britanske auto industrije gotovo univerzalno 'omražena' globalizacija odlično funkcionira.
Za razliku od Francuske i Italije Velika Britanija izvozi diljem svijeta ekskluzivne i samim tim skupe modele a uvozi jeftinije. Renault, Peugeot-Citroen i Fiat su većinom orijentirani na posrnulo europsko tržište i višak proizvodnih kapaciteta na starom kontinentu Francuzima i Italijanima predstavlja pravu omču oko vrata


Mini Cooper na reli takmičenju
U britanskoj auto industriji zaposleno je preko 700 000 radnika koji godišnje proizvedu oko 1,5 milijun automobila tako da je cijela industrija godišnje vrijedna preko 50 milijardi eura. Sedam velikih proizvođača izvozi oko 8o% ukupne prozvodnje. Najjači 'igrači' su Nissan, Honda, General Motors, Mini, Ford i Toyota. No, nije baš sve tako ružičasto budući da Ford i GM-Vauxhall najavljuju ukidanje radnih mjesta iako su toliko ukorijenjeni u Britanija da se gotovo smatraju kao 'domaći'. Treba primjetiti da u Britaniji ima 8 proizvođača komercijalnih vozila i čak 11 proizvođača autobusa. No, najimpresivniji podatak da je u Britaniji čak 2350 proizvođača auto dijelova! Također, mnoge automobilske kompanije imaju u Britaniji razvojne i dizajnerske centre.

Britanci su se dobro prilagodili novonastalim globalizacijskim promjenama i uspjeli su unovčiti svoju nekada slavnu automobilsku povijest uz očuvanje brojnih radnih mesta. Tradicija igra važno mjesto kod Britanaca. Imena kao Rolls Royce ,Bentley, Aston Martin i Jaguar znače mnogo vise nego samo tvornice automobila. Princ Charles je izazvao mali skandal kupovinom Audijevog luksuznog A8 modela, tako da je dio štampe optužio za 'izdaju'. Polemiku je izazvala i BMW-ova kupovina Rolls- Roycea, no u automobilskoj štampi ipak prevladava mišljenje da jedino Nijemci imaju tehnologiju i ekspertizu koja će slavu Rolls- Roycea, Bentleya i Minija uspješno nastaviti i u 21. stoljeću, stoljeću brzih promjena, informatike, novih tehnologija te turbulentne globalne privrede.
 Phantom prvi BMWeov Rolls-Royce 
Sedamdestih godina prošlog stoljeća prodor japanskih proizvođača u Europu uglavnom uglavnom je išao preko Britanije, koju su Europljani optužili da je postala japanski nosač aviona (preciznije automobila!) preko koje se napada ostatak starog kontinenta. Danas japanske kompanije u Britaniji zapošljavaju pristojan radnika u modernim i profitabilinim postrojenjima. 
 
Priča o ponovnom usponu britanske auto industriji je ujedno i priča o sveprisutnoj globalizaciji i brzim promjenama u današnjem svijetu. Ipak treba zaključiti da će se u budućnosti proizvodnja automobila izmjestati u zemlje sa jeftinijom radnom snagom, a i preostala proizvodnja u zapadnim zemljama zahtjevaće manje radne snage uslijed primjena novih generacija industrijskih robota.
Britanci su uz Nijemce (i donekle Japance) ostali jedini koji uspijevaju zadržati proizvodnju premium brandova kod kuće, iako ti brendovi nisu u britanskom vlasništvu. Činjenica je da bi nekakav budući Jaguar Made in India ipak do slabljenja branda-i barem zasada Britanci to uspješno naplaćuju.

Rover 75 coupe nikada nije ušao u serijsku prozvodnju
 Land Rover Defender koji je još uvijek u proizvodnji vuče korijene iz 1948

No comments:

Post a Comment