|
Mulsanne-Volkswagenova interpretacija Bentleya |
|
BMW Dixie |
Britanci su, kako u prošlosti, tako
i danas još umnogome nacija opsjednuta automobilima. Nekada
svjetski lideri u inovacijama i proizvođači najegzotičnijih auto
brandova kao što su Rolls- Royce, Bentley i Aston Martin ponovno su
revitizirali automobilsku industriju nakon gotovo četiri decenije krize. Prvi model BMW-ea ,sa kraja
dvadesetih Dixi bio je zapravo licencna izvedba Austina dok danas
niti jedan veći proizvođač na ostrvu nije u vlasništvu
Britanaca.
Tako je Rover prodan Kinezima,
Rolls-Royce BMW-eu a Bentley Volkswagenu. No, najneobičnija
akvizicija je kupovina Land Rover-Jaguara od strane indijske Tate
koja je čak uspjela povratiti dvije posrnule britanske
automobilske ikone u profitablno stanje. Tata će tako čak otvoriti
preko 1000 novih radnih mjesta u Britaniji. U slučaju britanske auto
industrije gotovo univerzalno 'omražena' globalizacija odlično
funkcionira.
Za razliku od Francuske i Italije
Velika Britanija izvozi diljem svijeta ekskluzivne i samim tim skupe
modele a uvozi jeftinije. Renault, Peugeot-Citroen i Fiat su većinom
orijentirani na posrnulo europsko tržište i višak proizvodnih
kapaciteta na starom kontinentu Francuzima i Italijanima predstavlja
pravu omču oko vrata
|
Mini Cooper na reli takmičenju |
U britanskoj auto industriji zaposleno
je preko 700 000 radnika koji godišnje proizvedu oko 1,5 milijun
automobila tako da je cijela industrija godišnje vrijedna preko 50
milijardi eura. Sedam velikih proizvođača izvozi oko 8o% ukupne
prozvodnje. Najjači 'igrači' su Nissan, Honda, General Motors,
Mini, Ford i Toyota. No, nije baš sve tako ružičasto budući da
Ford i GM-Vauxhall najavljuju ukidanje radnih mjesta iako su toliko
ukorijenjeni u Britanija da se gotovo smatraju kao 'domaći'. Treba
primjetiti da u Britaniji ima 8 proizvođača komercijalnih vozila i
čak 11 proizvođača autobusa. No, najimpresivniji podatak da je u
Britaniji čak 2350 proizvođača auto dijelova!
Također, mnoge automobilske kompanije imaju u Britaniji razvojne i
dizajnerske centre.
Britanci su se
dobro prilagodili novonastalim globalizacijskim promjenama i uspjeli
su unovčiti svoju nekada slavnu automobilsku povijest uz očuvanje
brojnih radnih mesta. Tradicija igra važno mjesto kod
Britanaca. Imena kao Rolls Royce ,Bentley, Aston Martin i Jaguar
znače mnogo vise nego samo tvornice automobila. Princ Charles je
izazvao mali skandal kupovinom Audijevog luksuznog A8 modela, tako da
je dio štampe optužio za 'izdaju'. Polemiku je izazvala i BMW-ova
kupovina Rolls- Roycea, no u automobilskoj štampi ipak prevladava
mišljenje da jedino Nijemci imaju tehnologiju i ekspertizu koja će
slavu Rolls- Roycea, Bentleya i Minija uspješno nastaviti i u 21.
stoljeću, stoljeću brzih promjena, informatike, novih tehnologija
te turbulentne globalne privrede.
|
Phantom prvi BMWeov Rolls-Royce |
Sedamdestih godina
prošlog stoljeća prodor japanskih proizvođača u Europu uglavnom
uglavnom je išao preko Britanije, koju su Europljani optužili da je
postala japanski nosač aviona (preciznije automobila!) preko koje se
napada ostatak starog kontinenta. Danas japanske kompanije u
Britaniji zapošljavaju pristojan radnika u modernim i profitabilinim
postrojenjima.
Priča o ponovnom usponu
britanske auto industriji je ujedno i priča o sveprisutnoj
globalizaciji i brzim promjenama u današnjem svijetu. Ipak treba
zaključiti da će se u budućnosti proizvodnja automobila izmjestati
u zemlje sa jeftinijom radnom snagom, a i preostala proizvodnja u
zapadnim zemljama zahtjevaće manje radne snage uslijed primjena
novih generacija industrijskih robota.
Britanci su uz Nijemce (i
donekle Japance) ostali jedini koji uspijevaju zadržati proizvodnju
premium brandova kod kuće, iako ti brendovi nisu u britanskom
vlasništvu. Činjenica je da bi nekakav budući Jaguar Made in India
ipak do slabljenja branda-i barem zasada Britanci to uspješno
naplaćuju.
|
Rover 75 coupe nikada nije ušao u serijsku prozvodnju |
|
Land Rover Defender koji je još uvijek u proizvodnji vuče korijene iz 1948 |
No comments:
Post a Comment