Britanski bombarder Halifax |
Priča o
Routemasteru-'crvenom londonskom autobusu na kat' datira sa
početkom Drugog svjetskog rata. Kada je rat izbio pragmatični
britanski premijer Churchill transformirao je kompletnu civilnu
industriju u vojnu, tako je tvornica koja je izrađivala londonske
autobuse počela izrađivati bombardere tipa Halifax sa
aluminijskim trupom. Po završetku rata pojavila se potreba za
modernijim autobusom u engleskoj prijestolnici. Budući da se broj
automobila u Londonu pedesetih godina prošlog stoljeća udvostručio novi autobus trebao je potaknuti vozače automobila na vožnju autobusom i smanjiti gužve
ovaku su uzgledali prethodnici Routemastera |
Halifax i preteča Routemastera |
Tim od
dvadesetak injženjera i vještih zanatlija početkom pedesetih počeo
je sa radom na potpuno novom autobusu. Industrijski dizajner Douglas
Scott dobio je zadatak da dizajnira novi londonski autobus. Scott je
do tada dizajnirao šporete i kućne aparate, no njegov unutarnji i
vanjski dizajn novog londonskog 'Routemaster' doubledecker autobusa
'na kat' je jedan od nauspjelijih uradaka dizajna nekog britanskog
motornog vozila. Iako se dizajn oslanjao na prijašnje londonske
autobuse Scottov 'Routemaster' sa zaobljenom i fluidnom konturom je definitivno mnogo više od hladne metalne forme. Routemaster se prijateljski
'smiješio' stanovnicima Londona i kao da ih je sa radošću i
ushićenjem razvozio po britanskoj metropoli.
Douglas Scott genijalni tvorac Routemastera |
U tehničkom
pogledu Routemaster je bio svjetlosnu godinu ispred konkurenata. Tako
je u izradi karoserije masovno upotrebljavan aluminij kao kod
Halifax bombardera iz drugog svjetskog rata. Monokok karoserija je bila lagana, bez teške
šasije , što je doprinijelo i odličnoj stabilnosti tako se sa
Routemasterom bez ikakve opasnosti ulazilo u oštre zavoje.
Routemaster je imao servo volan i kočnice, automatski mjenjač te
neovisni ovjes sprijeda-niti mnogi ondašnji automobili nisu imali
tako naprednu mehanizaciju. Routemaster je prije proizvodnje bio
nemilosrdno testiran, prototipovi su na probnim stazama prelazili i
preko 300 kilometara dnevno često i u punoj brzini. Poseban naglasak
je bio na što jednostavnijem održavanju. Karoserija se mogla
rastaviti uglavnom samo odvijačem a izmjena motora je trajala oko 8
sati, dok je za druge tadašnje tipove autobusa zamjena motora
trajala i do dva radna dana.
Routemaster |
Routemaster je u ušao u servis 1959. i ubrzo je postao jedan od simbola Londona poput trga Trafalgar ili London bridge-a. Kako se u autobus ulazilo i izlazilo u prometu pomoću platforme smještene odozada ('hop on, hop off' platforma/uskoči, iskoči!) Routemaster je omogućavao brz tok prometa u vozilima zakrčenom Londonu. U tome zapravo i leži tajna njegove popularnosti i dugovječnosti budući da je na londonskim ulicama umjesto planiranih petnaestak ostao gotovo 50 godina, tako su neki Routemasteri prešli i preko 2 500 000 kilometara- treba dodati da su im motori bili mjenjani.
Popularnosti
Routemastera značajno su doprinijeli i kondukteri koji bi pomagali
starijim osobama, davali informacije turistima ili bi popričali sa
usamljenim osobama. Jedan kondukter Jamajčanin šezdesetih godina je
čak putnike zabavljao usnom harmonikom! No, London je zna biti i opasan grad
pa bi i dileri droge ponekad utrčali u Routemaster popeli bi se na
kat autobusa te na brzinu obavili 'transakciju' zatim bi već na sljedećem
raskršću ili stanici istrčali iz autobusa.
Vožnja Routemasterom bila je i zabavna! |
Gradski oci u Londonu su pokrenuli inicijativu i natječaj za autobus
koji će biti nasljednik legendarnog Routemastera. Na natječaju je
pobijedio je uradak kompanije Wrightbus iz Sjeverne Irske. Dizajn
novog Routemastera slijedi zaobljene konture originala. Novi autobus
će biti dizel-električni hibrid, sa dva ulaza/izlaza i stepeništa
sa kapacitetom 87 putnika. Hop on, hop off (uskoči/iskoči)
platforma odozada je još uvijek pod velikim znakom pitanja zbog
pooštrenih prometnih regulativa, postoji i mogućnost da se vrate
kondukteri. Tako će London i u 21. stoljeću dobiti svoj moderni high tech autobus koji će zasigurno biti
dostojan nasljednik Routemasteru.
nasljednik
Routemastera platforma
odozada-kao i kod originala
godine
proizvodnje 1959-1968
broj putnika
64
motor
AEC
dizel
broj
cilindara
6
kubikaža
9 600
snaga
115 ks
maksimalna
brzina 75 km/h
potrošnja
31
l/100 km
mjenjač
automatski 4 brzine
kasnije
ugrađivani motori Leyland, Iveco, Scania
No comments:
Post a Comment