Sunday, June 17, 2012

PRIČA O CRVENOM LONDONSKOM AUTOBUSU



 Britanski bombarder Halifax
Priča o Routemasteru-'crvenom londonskom autobusu na kat' datira sa početkom Drugog svjetskog rata. Kada je rat izbio pragmatični britanski premijer Churchill transformirao je kompletnu civilnu industriju u vojnu, tako je tvornica koja je izrađivala londonske autobuse počela izrađivati bombardere tipa Halifax sa aluminijskim trupom. Po završetku rata pojavila se potreba za modernijim autobusom u engleskoj prijestolnici.  Budući da se broj automobila u Londonu pedesetih godina prošlog stoljeća udvostručio novi autobus trebao je potaknuti vozače automobila na vožnju autobusom i smanjiti gužve 


ovaku su uzgledali prethodnici Routemastera
 Halifax i preteča Routemastera
 Tim od dvadesetak injženjera i vještih zanatlija početkom pedesetih počeo je sa radom na potpuno novom autobusu. Industrijski dizajner Douglas Scott dobio je zadatak da dizajnira novi londonski autobus. Scott je do tada dizajnirao šporete i kućne aparate, no njegov unutarnji i vanjski dizajn novog londonskog 'Routemaster' doubledecker autobusa 'na kat' je jedan od nauspjelijih uradaka dizajna nekog britanskog motornog vozila. Iako se dizajn oslanjao na prijašnje londonske autobuse Scottov 'Routemaster' sa zaobljenom i fluidnom konturom je definitivno mnogo više od hladne metalne forme. Routemaster se prijateljski 'smiješio' stanovnicima Londona i kao da ih je sa radošću i ushićenjem razvozio po britanskoj  metropoli.
Douglas Scott genijalni tvorac Routemastera
U tehničkom pogledu Routemaster je bio svjetlosnu godinu ispred konkurenata. Tako je u izradi karoserije masovno upotrebljavan aluminij kao kod Halifax bombardera iz drugog svjetskog rata. Monokok karoserija je bila lagana, bez teške šasije , što je doprinijelo i odličnoj stabilnosti tako se sa Routemasterom bez ikakve opasnosti ulazilo u oštre zavoje. Routemaster je imao servo volan i kočnice, automatski mjenjač te neovisni ovjes sprijeda-niti mnogi ondašnji automobili nisu imali tako naprednu mehanizaciju. Routemaster je prije proizvodnje bio nemilosrdno testiran, prototipovi su na probnim stazama prelazili i preko 300 kilometara dnevno često i u punoj brzini. Poseban naglasak je bio na što jednostavnijem održavanju. Karoserija se mogla rastaviti uglavnom samo odvijačem a izmjena motora je trajala oko 8 sati, dok je za druge tadašnje tipove autobusa zamjena motora trajala i do dva radna dana.
Routemaster

Routemaster je u ušao u servis 1959. i ubrzo je postao jedan od simbola Londona poput trga Trafalgar ili London bridge-a. Kako se u autobus ulazilo i izlazilo u prometu pomoću platforme smještene odozada ('hop on, hop off' platforma/uskoči, iskoči!) Routemaster je omogućavao brz tok prometa u vozilima zakrčenom Londonu. U tome zapravo i leži tajna njegove popularnosti i dugovječnosti budući da je na londonskim ulicama umjesto planiranih petnaestak ostao gotovo 50 godina, tako su neki Routemasteri prešli i preko 2 500 000 kilometara- treba dodati da su im motori bili mjenjani.
Popularnosti Routemastera značajno su doprinijeli i kondukteri koji bi pomagali starijim osobama, davali informacije turistima ili bi popričali sa usamljenim osobama. Jedan kondukter Jamajčanin šezdesetih godina je čak putnike zabavljao usnom harmonikom! No, London je zna biti i opasan grad pa bi i dileri droge ponekad utrčali u Routemaster popeli bi se na kat autobusa te na brzinu obavili 'transakciju' zatim bi već na sljedećem raskršću ili stanici istrčali iz autobusa. 

 Vožnja Routemasterom bila je i zabavna!
2005. Routemaster je konačno umirovljen, rastanak je bio tužan, na posljednijm vožnjama bilo je toliko putnika da je red morala održavati policija. Londončani nikada nisu zavoljeli moderne kutijaste 'doubledecker' autobuse niti dugačke 'harmonika' autobuse bez konduktera, a treba reći da je londonski 'Underground' (podzemna željeznica) jedan od najlošijih i najskupljih u svijetu.

Gradski oci u Londonu su pokrenuli inicijativu i natječaj za autobus koji će biti nasljednik legendarnog Routemastera. Na natječaju je pobijedio je uradak kompanije Wrightbus iz Sjeverne Irske. Dizajn novog Routemastera slijedi zaobljene konture originala. Novi autobus će biti dizel-električni hibrid, sa dva ulaza/izlaza i stepeništa sa kapacitetom 87 putnika. Hop on, hop off (uskoči/iskoči) platforma odozada je još uvijek pod velikim znakom pitanja zbog pooštrenih prometnih regulativa, postoji i mogućnost da se vrate kondukteri. Tako će London i u 21. stoljeću dobiti svoj moderni high tech autobus koji će zasigurno biti dostojan nasljednik Routemasteru. 


                              nasljednik Routemastera platforma odozada-kao i kod originala


KARAKTERISTIKE ORIGINALNOG ROUTEMASTERA
godine proizvodnje 1959-1968
broj putnika 64
motor AEC dizel
broj cilindara 6
kubikaža 9 600
snaga 115 ks
maksimalna brzina 75 km/h
potrošnja 31 l/100 km
mjenjač automatski 4 brzine
kasnije ugrađivani motori Leyland, Iveco, Scania





No comments:

Post a Comment