Dok gradski
oci u Londonu još uvijek čekaju na nasljednika 'crvenog autobusa
na kat'- Routemastera koji je 2005. povučen iz upotrebe, Makedonci
su od kineskog proizvođača Yutong naručili 202 autobusa
dizajniranih po uzoru na kultni londonski Routemaster.
Tako će
makedonski Routemaster uskoro prometovati u Skoplju i dio je programa
da se osvježi zastarjela flota autobusa u makedonskoj prijestolnici
gdje su mnogi autobusi stari i do trideset godina. Malo je poznato da
je bivša Jugoslavija pedesetih godina prošlog stoljeća kupila
nekoliko stotina londonskih autobusa, preteča Routemastera , od
kojih su mnogi prometovali upravo u Skoplju.
Oko
kupovine kineskih kopija Routemastera od strane Makedonaca ima i
prilično kontroverze budući da tamošnje opozicione stranke
kupovinu povezuju sa megalomanijom skopskog gradonačelnika
Trajanovskog. Između ostaloga Trajanovski želi izgraditi gigantski
spomenik Aleksandru Makedonskom, trijumfalnu kapiju i nešto poput
kopije Opere u Sidneyu. Skopski 'londonski' autobus trebao bi postati
dio novog originalnog imidža makedonske prijestolnice. Iako
makedonski ministar transporta Janakievski tvrdi da novi 'autobusi
imaju unikatan i retro dizajn'- što zapravo nije točno budući da
skopski Routemaster nalikuje na prototip Routemastera iz 1955.
Iako postoji
mnogo dvojbi oko kvalitete kineskih vozila treba reći da je
korporacija Yutong, od kojeg su Makedonci kupili autobuse, na šestom
mjestu u svijetu po broju proizvedenih autobusa! (Asia Times). Tako
se očekuje da bi 2011. Yutong i ostali kineski proizvođači trebali
postati najveći svjetski izvoznici autobusa. Štoviše Yutong radi
i na konstrukciji hibridnog, potpuno električnog pa čak i autobusa
sa pogonom na gorive ćelije.
Cijena
skopskog 'londonskog' autobusa od 170 000 eura je povoljna budući
da će novi londonski Routemaster stajati barem dvostruko više.
Skopski gradski autobus će imati i konduktera što se smatra
zastarjelim i skupim rješenjem budući da u današnje vrijeme
putnici karte uzimajui unaprijed i to različitim načinima- od
mjesečnih pokaza pa do plaćanja mobitelom. Za razliku od skopskog,
budući londonski Routemaser moći će operirati sa ili bez
konduktera, a također će ekološki biti daleko prihvatljivi zbog
hibridnog (dizel-električnog) pogona. Ipak glavna zamjerka za
skopski 'londonski' autobus je površan i neoriginalni dizajn tako
da unatoč željama makedonske političke vrhuške teško je
povjerovati da će ovaj kineski uradak postati jedan od simbola
nekakvog 'novog i ljepšeg' Skoplja.
ove redove sam napisao 2010.-u međuvremenu London je dobio svoj novi autobus koji je spiritualni nasljednik Routemastera čuvenog 'crvenog autobusa na kat' , uz sve moći interneta nisam pronašao da su kineski autobusi počeli prometovati u makedonskoj prijestolnici
novi londonski Routemaster |
ove redove sam napisao 2010.-u međuvremenu London je dobio svoj novi autobus koji je spiritualni nasljednik Routemastera čuvenog 'crvenog autobusa na kat' , uz sve moći interneta nisam pronašao da su kineski autobusi počeli prometovati u makedonskoj prijestolnici
No comments:
Post a Comment