Tuesday, June 19, 2012

MAKEDONSKI 'LONDONSKI' AUTOBUS-MADE IN CHINA



Dok gradski oci u Londonu još uvijek čekaju na nasljednika 'crvenog autobusa na kat'- Routemastera koji je 2005. povučen iz upotrebe, Makedonci su od kineskog proizvođača Yutong naručili 202 autobusa dizajniranih po uzoru na kultni londonski Routemaster.
skopski 'londonski' autobus-made in China

                  
Tako će makedonski Routemaster uskoro prometovati u Skoplju i dio je programa da se osvježi zastarjela flota autobusa u makedonskoj prijestolnici gdje su mnogi autobusi stari i do trideset godina. Malo je poznato da je bivša Jugoslavija pedesetih godina prošlog stoljeća kupila nekoliko stotina londonskih autobusa, preteča Routemastera , od kojih su mnogi prometovali upravo u Skoplju.

Oko kupovine kineskih kopija Routemastera od strane Makedonaca ima i prilično kontroverze budući da tamošnje opozicione stranke kupovinu povezuju sa megalomanijom skopskog gradonačelnika Trajanovskog. Između ostaloga Trajanovski želi izgraditi gigantski spomenik Aleksandru Makedonskom, trijumfalnu kapiju i nešto poput kopije Opere u Sidneyu. Skopski 'londonski' autobus trebao bi postati dio novog originalnog imidža makedonske prijestolnice. Iako makedonski ministar transporta Janakievski tvrdi da novi 'autobusi imaju unikatan i retro dizajn'- što zapravo nije točno budući da skopski Routemaster nalikuje na prototip Routemastera iz 1955.
 prototip Routemastera iz 1955.
                        
Iako postoji mnogo dvojbi oko kvalitete kineskih vozila treba reći da je korporacija Yutong, od kojeg su Makedonci kupili autobuse, na šestom mjestu u svijetu po broju proizvedenih autobusa! (Asia Times). Tako se očekuje da bi 2011. Yutong i ostali kineski proizvođači trebali postati najveći svjetski izvoznici autobusa. Štoviše Yutong radi i na konstrukciji hibridnog, potpuno električnog pa čak i autobusa sa pogonom na gorive ćelije.
 makedonska delegacija razgledava YUTONG autobus
             

Cijena skopskog 'londonskog' autobusa od 170 000 eura je povoljna budući da će novi londonski Routemaster stajati barem dvostruko više. Skopski gradski autobus će imati i konduktera što se smatra zastarjelim i skupim rješenjem budući da u današnje vrijeme putnici karte uzimajui unaprijed i to različitim načinima- od mjesečnih pokaza pa do plaćanja mobitelom. Za razliku od skopskog, budući londonski Routemaser moći će operirati sa ili bez konduktera, a također će ekološki biti daleko prihvatljivi zbog hibridnog (dizel-električnog) pogona. Ipak glavna zamjerka za skopski 'londonski' autobus je površan i neoriginalni dizajn tako da unatoč željama makedonske političke vrhuške teško je povjerovati da će ovaj kineski uradak postati jedan od simbola nekakvog 'novog i ljepšeg' Skoplja.



novi londonski Routemaster

   ove redove sam napisao 2010.-u međuvremenu London je dobio svoj novi autobus koji je spiritualni nasljednik Routemastera čuvenog 'crvenog autobusa na kat' , uz sve moći interneta nisam pronašao da su kineski autobusi počeli prometovati u makedonskoj prijestolnici 

No comments:

Post a Comment