![]() | ||
prva VW Buba u SAD 1949. |
Donekle je nepoznato da su Amerikanci
konstruirali odgovor na mala i ekonomična europska vozila još prije
šezdesetak godina. Jeftina i pouzdana Volkswagen 'Buba' se krajem pedesetih godina
prošlog stoljeća odlično prodavala na sjevernoameričkom tržištu.
Tako je u Kanadi 1960. Buba bila treći automobil po volumenu
prodaje. Kao odgovor General Motors je 1960. godine predstavio Chevrolet Corvair pogonjen šest cilindarskim
bokser motorom. Corvair je sa dužinom od 4,5 metara i
težinom od 1100 kilograma bio za američke standarde mali
automobil. Potrošnja goriva od 10 litara benzina na otvorenoj cesti i od oko 15
litara u gradu tada se doimala izrazito skromno.
![]() |
na presjeku je vidljivo da je Corvairov motor smješten daleko iza stražnje osovine |
General Motors je u konstruiranje
Corvaira uložio poprilično truda i novaca. Blok motora, iako je bio
izrađen od aluminija, u konačnici je bio pretežak. Netipično za
američka vozila motor je bio smješten straga što je 'eliminiralo' tunel za transmisiju i tako omogućilo iznimnu udobnost u kabini. No,
motor i pogon smješteni straga se se negativno odrazili na Corvairove
vozne karakteristike . Pravi problemi nastali bi ukoliko vozači
nisu napumpali gume na tvornički propisani tlak koji je trebao biti
znatno viši u stražnjim nego u prednjim gumama. Problemi sa
proklizavanjem zadnjeg dijela i gubljenjem kontrole u vožnji znatno su umanjili početne prodajne uspjehe Corvaira . Stoga je kao posljedica Chevrolet Corvair
čest gost na raznim listama najgorih automobila u povijesti.
Problemi sa proklizavanjem i gubljenjem kontrole nisu bile i jedine Corvairove boljke. Na ranim modelima Corvaira grijač
kabine je trošio benzin i bio je smješten ispod prednje haube . Zbog loše
izolacije dim je dopirao u kabini. Pored toga curilo je i dosta ulja iz
motora.
Chevrolet je unatoč problemima nastavio sa lansiranjem cijele familije Corvaira. Od limuzine sa četvoro vrata i kupea do kombi, karavan i pick-up verzije. 1962. Chevrolet je predstavio Corvair Monzu Spyder sportsku inačicu opremljenu sa turbo punjačem koji je snagu motora 'napumpao' na 180 KS. Tako je Corvair zajedno sa Oldsmobile Jetfireom (također model iz General Motors obitelji) postao prvi turbo automobil u povijesti. Turbopunjači, koji su upotrebljavali ispušne plinove kako bi pojačali snagu motora, do tada su upotrebljavani isključivo u avionima, brodovima, lokomotivama i kamionima. Prava turbo revolucija u autoindustriji zavladala je tek osamdesetih godina prošlog stoljeća.
1965. Chevrolet je predstavio drugu, znatno unaprijeđenu, generaciju Corvaira; no sve je to bilo bez većeg efekta na ozbiljno narušene prodajne rezultate. Pojavom Fordovog sportskog modela
Mustang Corvair je još više pao na marginu. Corvair se proizvodio
od 1960. do 1969. i ukupno je prodano oko 1,8 milijuna raznih verzija
ovog zanimljivog ali ne i uspješnog automobila.
1972. kao 'moralna pobjeda' za Chevrolet objavljeni su rezultati istrage komisije američkog kongresa sa zaključkom da se tehnička neispravnost
prve generacija Corvaira 1960.-1964. nije bila razlog za probleme sa
proklizavanjem.
Zanimljivo je da su linije Corvair bile
snažna dizajnerska inspiracija mnogim europskim i svjetskim proizvođačima.
Između ostaloga Corvair je poslužio kao dizajnerski predložak za
Fiat 1300/1500; na ovim prostorima poznatiji u Zastavinoj inačici 1300/ 1500.
No, Fiat nije jedini koji se inspirirao sa Chevroletovim 'mališanom'
kao što se može vidjeti na fotografiji.
Chevrolet Corvair sedan 1960.
motor: straga, stražnji pogon
6 cilindara bokser, aluminijski blok
6 cilindara bokser, aluminijski blok
maksimalna brzina: 148 kmh
ubrzanje 0-100 km/h: 17 sekundi
potrošnja: 10-15 litara
snaga: 80 ks
zapremina: 2 287 kubičnih centimetara
mjenjač: manualni,3 brzine
težina: oko 1100 kilograma
Chevrolet su mi bas lijepi auti, pogotovo ovi starinski modeli. Sad jedino neznam koliko su kvalitetni. automoto dvoboj
ReplyDelete