Poznato je
da su genijalni izumi ili dizajni zapravo oni najjednostavniji.
Britanski Mini Morris je nedvojbeno jedan od najinovativnijih i
najdopadljivijih automobila 20. stoljeća. Legendarni Mini
je razvijen tek za nešto više od dvije godine, što je iz današnje
perspektive nepojmljivo. Još zanimljivija je i činjenica da je
cjelokupan razvoj Minija odradio jedan genijalni automobilski
dizajner i nekoliko inženjera i crtača; bez dizajnera stilista,
istraživanja tržišta i bez ikakve kalkulacije troškova.
![]() |
Suecki kanal blokiran sa potopljenim brodovima |
Čelnici
BMC-a (British Motor Company) reagirali su munjevito i
dizajneru-konstruktoru Alecu Issigonisu u ožujku 1957. dali su
'zadatak' da konstruira maleni automobil koji bi bio odgovor BMC-a na
naftnu krizu. Automobilski zanesenjak Issigonis je osnovnu konturu
Minija nacrtao na kuverti budući da mu se prva našla pri ruci. Svoje kreacije Issigonis je ponekad crtao i po stolnjacima. Tako je sa nacrtanim
grubim linijama Minija na običnoj kuverti počela jedna od
najinteresantnijih priča u povijesti automobilske industrije.
U srpnju 1958. Leonard Lord, direktor BMC-a, sjeo je za volan Minijevog prototipa te je nakon probne vožnje koja je trajala samo pet minuta naložio Issigonisu da sićušni automobil krene u serijsku proizvodnju. Interesantno je da je početni motor od 948 kubičnih centimetara zamijenjen sa slabijim motorom od 848 kubičnih centimetra i sa 34 KS jer se prvobitna brzina od 150 km/h u ono vrijema smatrala gotovo vratolomnom, tako je brzina prvog Minija smanjena na maksimalnih 112 km/h. Mini je krenuo u prodaju u kolovozu 1959. po cijeni od 496 engleskih funti.
Mini je bio
automobil elegantnih, jednostavnih i čistih linija -iako je
nedvojbeno inspiriran Fiatom 600, Mini je bio originalan te iznimno dopadljiv automobil. Mini sa motorom i pogonom naprijed je bio i znatno
moderniji od Fiata 600 gdje su motor i pogon bili smješteni straga. Motor sprijeda bio je smješten poprečno zbog uštede
putničkog prostora a iz istog razloga je i kutija mjenjača bila smještena
ispod motora. Tako je i za motor i za mjenjač uporebljavano isto
ulje. Dužina Minija je bila samo 305 cm no mjesta za četiri
odrasla putnika je bilo dovoljno. Niski centar gravitacije je
omogućio odlične vozne karakteristike. Iako su Minijevi mali točkovi izgledali poput onih sa građevinskih kolica Mini je u
nešto jačoj verziji bio jedan od najboljih automobila u
povijesti rally sporta. Tako je Mini na rally Monte Carlu pobijedio
1964, 1965 i 1967, dok mu je pobjeda 1966. oduzeta sumnjivom
diskvalifikacijom- zbog neadekvatnih svijetala.
![]() |
Mini na reliju Monte Carlo |
![]() | ||
minimalistička unutrašnjost |
Šezdesete godine prošlog stoljeća u Velikoj Britaniji su bile godine radikalnih društvenih promjena. Odvijala se munjevita transformacija post-imperijalne sile u progresivno-liberalno društvo koje je promoviralo masovnu kulturu zasnovanu na rock i pop muzici, modi i seksualnim slobodama. Mini je postao simbol tih progresivnih šezdesetih. U sivilu poslijeratnog automobiliskog dizajna Mini je, uz Fiate 500/600, bio je odista 'cool' automobil. Cijenom pristupačan Mini bio je i 'bezklasni' automobil u zemlji naglašenih klasnih razlika. Voziti Mini u šezdesetim je bio znak dobrog ukusa, tako su engleski grofovi i lordovi Rolls-Royce automobile zamijenili Minijem .
Postojalo je
mnoštvo verzija Minija pod različitim imenima, tako je
najluksuzniji bio Radford Mini sa drvenom instrument pločom i kožnim
sjedalima. Taj svojevrsni 'Mini Rolls Royce' je vozio Peter Selers.
'Minimaniji' šezdedesetih nisu ostali imuni ni John Lenon, Paul
McCartney pa ni Enzo Ferrari.
![]() |
Honda N 360 |
Priča o
Miniju je trajala punu 41 godinu, sve do 2000. godine. To je priča
je i o progresivnim šezdesetim godinama prošlog stoljeća, priča
o zlatnim godinama britanske auto industrije kao i o njezinom slomu
krajem prošlog stoljeća. 2001. predstavljen je novi Mini koji je
konstruirao moćni BMW, nova interpretacija Minija još uvijek
bilježi globalni uspjeh. No za 'Mini-puriste' u Velikoj Britaniji i
širom svijeta pravi Mini je samo jedan- onaj kojeg je na poleđini
kuverte davne 1957. nacrtao Alec Issigonis.
![]() |
originalni i novi 'BMW' Mini |
No comments:
Post a Comment