Teško je dati
definitivan odgovor na pitanje koji automobil je najznačajniji u
povijesti auto industrije. Englezi smatraju da je to Mini Morris ,
Amerikanci Ford T, Nijemci VW 'Buba' a Italijani Fiat 500/600
modeli. Svi ti legendarni automobili su ujedno i nacionalni simboli
koji su motorizirali a kasnije i modernizirali navedene nacije. Kao
da nitko nije imun na svojevrsni nacionalno-automobilistički
romantizam. Tako je u rujnu 2008. na svojim stranicama engleski Observer
proglasio sportski Jaguar E-type iz 1961. za najuzbudljiviji i
najatraktivniji serijski automobil ikada proizveden. Problem je u
tome što zbog cijene E-type zasigurno nije bio automobil za šire
mase pa je sama konstatacija odista na klimavim nogama.
 |
Jaguar E-type |
 |
Citroen DS na Pariškom sajmu automobila 1955 |

Šest godina prije pojave
nedvojbeno elegantnog E-typa 1955. na Pariškom sajmu automobila
predstavljen je Citroen DS- automobil koji je tadašnje limene
suvremenike preko noći načinio zastarijelim i nepoželjnim. Počela
je legenda o DS-u, dizajnerski najavangardnijem i tehnološki
najrevolucionarnijem automobilu ikada. Prvog dana sajma naručeno
je 12 000 novih DS-ova, a prvi primjerci koji su krenuli u vožnju
francuskom prijestolnicom izazvali su dotad nezampaćeno ushićenje i
dramu. 'Dolazi DS, dolazi DS' -vikali su parižani, nikad do tada na
ulicama nije viđen automobil koji je ujedno i moderna skulptura.
Kako Franzuci DS izgovaraju 'deesse'-boginja, automobil koji je
umnogome izgledao izvanzemaljski dobio je i dostojno ime.
Za dizajn su bili
zaduženi Flaminio Bertoni-kipar i Andre Lefebvre-stručnjak za
aerodinamiku. Lefebvre je postavio početni koncept u obliku
kapljice a 'maestro' Bertoni razvio u estetsko-mehaničko remek djelo
spremno za serijsku proizvodnju. DS je u mnogo navrata gostovao kao
'izložak' po modernim galerijama i muzejima tehnike i dizajna. Izgledom je bio
oduševljen i tadašnji francuski mislilac Roland Barthes koji je
novi Citroen usporedio sa ranijom francuskom stilističkom ikonom-
gotičkom katedralom.

Pored ekstravagantnog
dizajna DS je promovirao cijeli niz takodjer revolucionarnih
tehničkih dostignuća. Najznačajija inovacija- hidropneumatski
ovjes omogućavao je udobnu vožnjom sa stalnom visinom bez obzira na
opterećenje. ( Novi sistem se zasnivao na primjeni dva fluida,
tekući fluid-mineralno ulje i plinski fluid-nitrogen). Iako je u
početku bilo dosta početnih problema hidropneumatski ovjes je na
kraju bio zaslužan za do tada nevidjenu udobnost i stabilnost u
vožnji, a svi konkurenti su se u usporedbi sa DS-om doimali gotovo
poput zaprežnih kola. Centralni hidropneumatski sustav je pored
ovjesa 'asistirao' i disk kočnicama, poluautomatskom mjenjaču i
upravljaču.

DS je imao izvrsnu
vidljivost sa svih strana, koeficijent otpora zraka je medju
najboljima sve do sedamdesetih godina prošlog stoljeća kada je
automobil izašao iz proizvodnje. Treba spomenuti i prednja svjetla
koja su se zakretala istodobno sa upravljačem te rezervnu gumu
smještenu naprijed, ispred motora kako bi se absorbirao udarac
prilikom eventualnog sudara.
Ekstravagantnosti nije
manjkalo ni u unutrašnjosti automobila. Kontrolna ploča je takodjer
bila dizajnersko remek djelo pomalo u Art-deco stilu, a volan sa samo
jednom prečkom omogućavao je izvrstan pregled instrumenata.
Impresivna sjedala koja su više nalik foteljama, uz enormno mjesta
na zadnjim sjedalima, davalu su doslovce udobnost poput one u
dnevnoj sobi.
Automobil je bio iznimno lagan za
upravljanje te je bio omiljeni izbor 'transporta' političara, liječnika i
trgovačkih putnika. Jedan od DS entuzijasta je bio i francuski
predsjednik De Gaulle. 1962. prilikom atentata na De Gaulla kiša
metaka ispaljena je na njegov predsjednički DS. Iako su dvije
gume bile probušene crni DS nije zaustavljen te je jureći odvezao francuskog predsjednika na sigurno. Konstrukcija je omogućavala da se DS-om može upravljati i na tri točka; bez jednog
zadnjeg-ako je to baš nužno.
 |
Francuski predsjednik De Gaulle je koristio više izvedenica DS-a |
No comments:
Post a Comment