Saturday, January 18, 2014

CITROEN DS: TRIJUMF TEHNOLOGIJE I DIZAJNA



 Teško je dati definitivan odgovor na pitanje koji automobil je najznačajniji u povijesti auto industrije. Englezi smatraju da je to Mini Morris , Amerikanci Ford T, Nijemci VW 'Buba' a Italijani Fiat 500/600 modeli. Svi ti legendarni automobili su ujedno i nacionalni simboli koji su motorizirali a kasnije i modernizirali navedene nacije. Kao da nitko nije imun na svojevrsni nacionalno-automobilistički romantizam. Tako je u rujnu 2008. na svojim stranicama engleski Observer proglasio sportski Jaguar E-type iz 1961. za najuzbudljiviji i najatraktivniji serijski automobil ikada proizveden. Problem je u tome što zbog cijene E-type zasigurno nije bio automobil za šire mase pa je sama konstatacija odista na klimavim nogama.


Jaguar E-type
Citroen DS na Pariškom sajmu automobila 1955

Šest godina prije pojave nedvojbeno elegantnog E-typa 1955. na Pariškom sajmu automobila predstavljen je Citroen DS- automobil koji je tadašnje limene suvremenike preko noći načinio zastarijelim i nepoželjnim. Počela je legenda o DS-u, dizajnerski najavangardnijem i tehnološki najrevolucionarnijem automobilu ikada. Prvog dana sajma naručeno je 12 000 novih DS-ova, a prvi primjerci koji su krenuli u vožnju francuskom prijestolnicom izazvali su dotad nezampaćeno ushićenje i dramu. 'Dolazi DS, dolazi DS' -vikali su parižani, nikad do tada na ulicama nije viđen automobil koji je ujedno i moderna skulptura. Kako Franzuci DS izgovaraju 'deesse'-boginja, automobil koji je umnogome izgledao izvanzemaljski dobio je i dostojno ime.


Za dizajn su bili zaduženi Flaminio Bertoni-kipar i Andre Lefebvre-stručnjak za aerodinamiku. Lefebvre je postavio početni koncept u obliku kapljice a 'maestro' Bertoni razvio u estetsko-mehaničko remek djelo spremno za serijsku proizvodnju. DS je u mnogo navrata gostovao kao 'izložak' po modernim galerijama i muzejima tehnike i dizajna. Izgledom je bio oduševljen i tadašnji francuski mislilac Roland Barthes koji je novi Citroen usporedio sa ranijom francuskom stilističkom ikonom- gotičkom katedralom.


 Pored ekstravagantnog dizajna DS je promovirao cijeli niz takodjer revolucionarnih tehničkih dostignuća. Najznačajija inovacija- hidropneumatski ovjes omogućavao je udobnu vožnjom sa stalnom visinom bez obzira na opterećenje. ( Novi sistem se zasnivao na primjeni dva fluida, tekući fluid-mineralno ulje i plinski fluid-nitrogen). Iako je u početku bilo dosta početnih problema hidropneumatski ovjes je na kraju bio zaslužan za do tada nevidjenu udobnost i stabilnost u vožnji, a svi konkurenti su se u usporedbi sa DS-om doimali gotovo poput zaprežnih kola. Centralni hidropneumatski sustav je pored ovjesa 'asistirao' i disk kočnicama, poluautomatskom mjenjaču i upravljaču.



DS je imao izvrsnu vidljivost sa svih strana, koeficijent otpora zraka je medju najboljima sve do sedamdesetih godina prošlog stoljeća kada je automobil izašao iz proizvodnje. Treba spomenuti i prednja svjetla koja su se zakretala istodobno sa upravljačem te rezervnu gumu smještenu naprijed, ispred motora kako bi se absorbirao udarac prilikom eventualnog sudara.

Ekstravagantnosti nije manjkalo ni u unutrašnjosti automobila. Kontrolna ploča je takodjer bila dizajnersko remek djelo pomalo u Art-deco stilu, a volan sa samo jednom prečkom omogućavao je izvrstan pregled instrumenata. Impresivna sjedala koja su više nalik foteljama, uz enormno mjesta na zadnjim sjedalima, davalu su doslovce udobnost poput one u dnevnoj sobi.


Automobil je bio iznimno lagan za upravljanje te je bio omiljeni izbor 'transporta' političara, liječnika i trgovačkih putnika. Jedan od DS entuzijasta je bio i francuski predsjednik De Gaulle. 1962. prilikom atentata na De Gaulla kiša metaka ispaljena je na njegov predsjednički DS. Iako su dvije gume bile probušene crni DS nije zaustavljen te je jureći odvezao francuskog predsjednika na sigurno.  Konstrukcija je omogućavala da se DS-om može upravljati i na tri točka; bez jednog zadnjeg-ako je to baš nužno.

Francuski predsjednik De Gaulle je koristio više izvedenica DS-a


Postojale su mnoge izvedbe Citroena DS –karavan, kabriolet, jeftinija verzija za taksiste a interesantno je i da se u Engleskoj proizvodila i luksuzna verzija sa drvenom instrument pločom. Treba naglasiti da je 1959. i 1966. DS osvojio reli Monte Karlo a svoju tehničko-voznu superiornost je dokazao na relijima voženim po pijesku, snijegu i ledu. DS-ova uloga za afirmaciju Citroena u reli sportu je nemjerljiva. Citroen DS je ostao u prozvodnji dvadeset godina, ( od 1955. do 1975.) promijenio je standarde po kojima sa definira moderan automobil. Citroen je prodao oko milijun i pol ovih izuzetnih automobila- netko bi rekao premalo, no to je više bila greška tadašnjih kupaca nego samoga automobila.



britanska glumica Jane Birkin u DS kabrioletu
DS je bio odličan reli automobil
Citroen DS na reliju u Sjevernoj Africi
redizajnirana druga generacija DS-a




No comments:

Post a Comment