Thursday, June 19, 2014

PONTIAC-KRAJ PUTA ZA AMERIČKU AUTOMOBILSKU IKONU



Krajem listopada 2010. američki automobilski koncern General Motors objavio je dramatičnu ali i očekivanu vijest. Pontiac, GM-ov brand je ugašen nakon gotovo tridesetogodišnje agonije. Zanimljivo je da je Pontiac osnovan 1926. godine kao jeftinija alternativa GM-ove marke Oakland, a danas zvuči ironično da je Pontiac preživio veliku gospodarsku krizu 1929.-33. u kojoj su marka Oakland ugašena.

Big Six-jedan od prvih Pontiaca
Pontiac je tridesetih godina prošlog stoljeća bio sinonim za moderan i originalan dizajn tako da su Pontiacovim elegantnim modelima bili inspirirani modeli Volvoa kao i automobili sovjetskih rukovodilaca  marki ZIS, ZIM i ZIL.
Pedesetih godina prošlog stoljeća Pontiac ulazi u ozbiljnu krizu, no tadašnja uprava odlučuje radikalno promijeniti poslovnu strategiju re od proizvođača automobila za široke mase postati specijalista za automobile sa sportskim pedigreom. Također, Pontac je bio prvi američki proizvođač koji je počeo promovirati žene kao vozače.
glamour 60-ih Pontiac Stratochief
1964. godine predstavljen je legendarni model GTO koji je bio prvi američki muscle automobil i prava automobilska ikona. Formula je bila jednostavna; V8 motor sa pregršt konjskih snaga, sportska karoserija sa dvoja vrata, brutalna ubrzanja i najvažnije od svega moderan sportski izgled. Pontiac GTO je ubrzo pokrenuo pravu utakmicu među američkim proizvođačima automobila s ciljem tko će proizvesti atraktivniji i snažniji muscle automobil. Zanimljivo je da je BMW jednom prigodom poslao svoju delegaciju u Pontiac kako bi pedantni Nijemci proučili pontijakov sistem proizvodnje i poslovanja.

Pontiac GTO
Dobri prodajni rezultati, Pontiac je 1968. prodao milijun automobila, i optimizam iz šezdesetih zaustavljeni su naftnom krizom, GTO je 'prijevremeno' umirovljen 1974.  Sa drastičnim padom prodaje krenuli su i ozbiljni problemi u Pontiacu od kojih se ovaj američki proizvođač zapravo nije nikada oporavio. Pontiac je izgubio svoj identitet u dijeljenju platformi ('platform prostitution') i tehnologije sa Chevroletom -najjačim GM brandom. Pored 'prostitucije sa platformama' , pada kvaliteta , lošeg rukovođenja te nejasno definiranog identiteta za agoniju Pontiaca zaslužna je i invazija europskih i japanskih sportskih automobila sedamdesetih i osamdestih godina prošlog stoljeća. Šezdestih, kada je Pontiac bio u punom naletu, konkurencija u sportskom segmentu od proizvođača izvan SAD bila tek pokoji britanski Triumph i Volvo Amazon.

Aztec iz 2001. -jedan od promašaja Pontiaca
Pontiac G3-Chevrolet Aveo u pontijakovom ruhu
Nova General Motorsova poslovna strategija reduciranja brandova 'less is more' (manje je više tj. bolje) nije imala mjesta za posrnuli Pontiac koji je u 2008. prodao samo 260 000 automobila- tri puta manje nego davne 1968. Pontiac je sada povijest tako da fanovima ovoga nekada legendarnog automobilskog branda preostaje da sa sjetom pogledaju kultnu komediju 'Smokey i bandit' iz 1977. sa Burt Reynoldsom, Sally Field i Pontiac Firebird Trans Am-om u glavnim ulogama. Pontiac je ukupno proizveo oko 40 000 000 automobila.


 Burt Reynolds kao Smokey i njegov crni Pontiac  Trans Am

No comments:

Post a Comment