Krajem listopada 2010. američki automobilski koncern General Motors objavio je
dramatičnu ali i očekivanu vijest. Pontiac, GM-ov brand je ugašen
nakon gotovo tridesetogodišnje agonije. Zanimljivo je da je Pontiac
osnovan 1926. godine kao jeftinija alternativa GM-ove marke
Oakland, a danas zvuči ironično da je Pontiac preživio veliku
gospodarsku krizu 1929.-33. u kojoj su marka Oakland ugašena.
Pontiac je
tridesetih godina prošlog stoljeća bio sinonim za moderan i originalan dizajn tako da su Pontiacovim elegantnim modelima bili inspirirani modeli
Volvoa kao i automobili sovjetskih rukovodilaca marki ZIS, ZIM i
ZIL.
Pedesetih
godina prošlog stoljeća Pontiac ulazi u ozbiljnu krizu, no tadašnja
uprava odlučuje radikalno promijeniti poslovnu strategiju re od
proizvođača automobila za široke mase postati specijalista za
automobile sa sportskim pedigreom. Također, Pontac je bio prvi američki proizvođač koji je počeo promovirati žene kao
vozače.
1964. godine
predstavljen je legendarni model GTO koji je bio prvi američki
muscle automobil i prava automobilska ikona. Formula je bila
jednostavna; V8 motor sa pregršt konjskih snaga, sportska karoserija
sa dvoja vrata, brutalna ubrzanja i najvažnije od svega moderan sportski
izgled. Pontiac GTO je ubrzo pokrenuo pravu utakmicu među
američkim proizvođačima automobila s ciljem tko će proizvesti atraktivniji i
snažniji muscle automobil. Zanimljivo je da je BMW jednom prigodom poslao svoju delegaciju u Pontiac kako bi pedantni
Nijemci proučili pontijakov sistem proizvodnje i poslovanja.
Dobri
prodajni rezultati, Pontiac je 1968. prodao milijun automobila, i
optimizam iz šezdesetih zaustavljeni su naftnom krizom, GTO je 'prijevremeno' umirovljen 1974. Sa drastičnim padom prodaje krenuli su i ozbiljni
problemi u Pontiacu od kojih se ovaj američki proizvođač zapravo
nije nikada oporavio. Pontiac je izgubio svoj identitet u dijeljenju
platformi ('platform prostitution') i tehnologije sa Chevroletom
-najjačim GM brandom. Pored 'prostitucije sa platformama' , pada
kvaliteta , lošeg rukovođenja te nejasno definiranog identiteta za
agoniju Pontiaca zaslužna je i invazija europskih i japanskih
sportskih automobila sedamdesetih i osamdestih godina prošlog stoljeća. Šezdestih, kada je Pontiac bio u punom naletu,
konkurencija u sportskom segmentu od proizvođača izvan SAD bila tek
pokoji britanski Triumph i Volvo Amazon.
Nova General
Motorsova poslovna strategija reduciranja brandova 'less is more' (manje je više tj.
bolje) nije imala mjesta za posrnuli Pontiac koji je u 2008. prodao
samo 260 000 automobila- tri puta manje nego davne 1968. Pontiac je
sada povijest tako da fanovima ovoga nekada legendarnog
automobilskog branda preostaje da sa sjetom pogledaju kultnu komediju 'Smokey i bandit' iz 1977. sa Burt Reynoldsom, Sally Field i Pontiac Firebird Trans
Am-om u glavnim ulogama. Pontiac je ukupno proizveo oko 40 000 000
automobila.
![]() |
Burt Reynolds kao Smokey i njegov crni Pontiac Trans Am |
No comments:
Post a Comment