![]() |
Deng Xiaoping u limuzini Red Flag-Crvena zastava |
Kako je proizvodnja i
prodaja automobila ( i komercijalnih vozila) u Kini premašila 18
milijuna vozila u 2011. i onim najsumničavijim postalo je jasno da
je Kina postala glavni 'igrač' u autoindustriji. Tako se Amerika
donedavno najautomobilstičkija nacija na svijetu, nakon stoljeća
prevlasti, našla na drugom mjestu. Iako je Amerika još uvijek
najveća privreda na svijetu, sa sigurnošću se može reći da će
umjesto Detroita, dosadašnjeg centra američke i svjetske
autoindustrije, globalna autoprijestolnica 21. stoljeća biti
-Šangaj!.
![]() |
Lifan-kopija Minija |
Siloviti
razvoj autoindustrije u Kini počeo je osamdesetih godina prošlog
stoljeća kada je kineska vlada dopustila osnivanje isključivo
joint-venture kompanija u mješovitom kineskom i stranom vlasništvu.
Strane kompanije su drugim riječima 'primorane' automobile
proizvoditi u Kini a za uzvrat pružala im se šansa prodora na
tržište koje broji 1,3 milijarde ljudi. Kinezi tako u
autoindustriji imaju zaposlenu cijelu 'vojsku' radnika i ništa manje
važno- stručnjaka, a stranim kompanijama je prisustvo u Kini u
uvjetima sadašnje kreditno financijske krize donijelo željno
očekivani porast prodaje na kraju ove godine. Američki General
Motors je tako u Kini krizne ( i umalo kobne za GM!) 2009. prodao
preko 1,6 milijuna automobila što je činilo ¼ ukupne svjetske
GM-ove prodaje. Pored 'amerikanaca' GM-a, Forda i Chryslera u Kini su
jaki 'igrači' još i VW, BMW, Toyota, Peugeot-Citroen, Honda i
Hyundai.
Zanimljivo
da je je najveći kineski brand Chery zauzima tek osmo mjesto po
obimu prodaje. 'Potpuno' kineski automobili drže 30% udjela na
tržištu a od početka godine njihova prodaja je opala za 8% u
usporedbi sa istim razdobljem u 2011. Za sada 'čisto' kineski
automobili mogu konkurirati jedino cijenom tehnički kompetetnijim i
dopadljivijim modelima europskih, američkih, japanskih i korejskih
proizvođača
![]() |
ZOTYE Z100-najjeftiniji kineski automobil, inspiriran Suzuki Altom, cijena 3 700 am.dolara -oko 20 000 kuna! |
Poticaji
kineske vlade za zamjenu starih i kupovinu novih automobila te
smanjeni porez za kupovinu novih vozila nesumnjivo su utjecali na
rekordne rezultate prodaje prethodnih godina. No, poticaji su većinom
ukinuti budući da kineska vlada pokušava usporiti vrtoglavi porast
proizvodnje automobila. Tako je i ukupna prodaja opala u prva četiri
mjeseca za 1.2 % u usporedbi sa istim razdobljem prošle godine.
Nadalje, kineska vlada uvela je zabranu kupovine automobila iz joint
venture kompanija za potrebe državnih službi.
No, nešto
usporenija ovogodišnja prodaja je čini se ipak samo zatišje pred
buru budući da se strani proizvodžači naprosto utrkuju tko će
otvoriti još pokoju tvornicu u Kini. Tako će Volkswagen uskoro
početi graditi svoju sedmu a Ford petu tvornicu u Kini. Rastuća
kineska srednja klasa naprosto je razvila neutaživ apetit za limenim
ljubimcima tako da je prodaja SUV u 2011. porasla za 20 %. I
proizvođači luksuznih vozila mogu zadovoljno trljati ruke budući
da Kinezi obožavaju klasične limuzine sa mnogo prostora što je
tajna uspjeha američkih proizvođača u Kini.
![]() | ||||
Na grafikonu krajnje desno možemo vidjeti da ukoliko bi Kinezi posjedovali isti broj automobila kao Amerikanci, nafte jednostavno ne bi bilo dovoljno! |
Procjene
proizvodnje kineske auto industrije za 2015. su astronomskih 23
milijuna prodanih vozila te 30 milijuna vozila u 2020!, ako se uzme u
obzir da u Kini od 1000 stanovnika vozilom samo 58 stanovnika
posjeduje vozilo a u Americi na 1000 stanovnika čak oko 840
stanovnika, jasno je da Kina predstavlja tržišni El Dorado za
automobilske kompanije.
No, postoje
i brojni problemi koji su se pojavili kao posljedica porasta broja
motornih vozila u Kini. Kineski gradovi bivaju sve zagađeniji i
gotovo zagušeni automobilima tako da su kinezi od nekadašnjeg
izvoznika nafte postali uvoznici i gotovo ovisnici nafte na svijetu.
Do 2020. Kina planira izgraditi nevjerojatnih 45 000 kilometara
auto-puteva, no postavlja se pitanje kakve će sve posljedice kineska
'autorevolucija' izazvati u pogledu opskrbe i cijene nafte te
globalnog zatopljenja.
Automobilska
Kina danas u mnogome podsjeća na onu u Sjedinjenim Državama
početkom prošlog stoljeća. Amerikanci su tada imali oko stotinjak
automobilskih kompanija koliko otprilike Kina ima danas. Kineska
vlada otvoreno favorizira velike proizvođače budući da je jasno,
kao i u Americi prošlog stoljeća, da se samo veliki mogu nametnuti
i održati na uzburkanom globalnom tržištu.
Kinezi
automobile većinom izvoze u zemlje u razvoju no vlada je postavila
domaćim proizvođačima strateški cilj da izvoz dostigne vrijednost
od 85 milijarde $ do 2015 godine. No, nezvjesno je da li će veliki
kineski proizvođači; Chery, Geely, BYD i Brilliance u bližoj
budućnosti napraviti značajniji prodor i na tržišta Europe i
Sjedinjenih Država budući da još uvijek zaostaju na područjima
kvalitete, dizajna i brandinga. Problemi sa brandingom se pokušavaju
riješiti akvizicijom zapadnih kompanija, koje su u pravilu u
problemima npr engleski MG i švedski Volvo, a od strane kineskih
autokompanija.
Roewe
750, kineski Rover 75-zanimljivo je
da su kinezi kupili tehnologiju i tvornicu
Rover
ali ne i ime i zaštitni znak kojega Britanci ipak nisu htjeli prodati
Na
pitanje 'Kinezi dolaze?' iz naslova treba konstatirati da su oni već
u 'globalnom selu' ako već ne i u 'našem selu'. Kako Kinezi
grozničavo rade na razvoju vlastitih tehnologija i dizajna sa
naglaskom na hibridne i elektroautomobile nemojmo se iznenaditi ako
za koju godinu i u 'našem selu' vidimo kakav kineski automobil.
Jedino što ga vjerojatno nećemo moći i čuti jer će vjerojatno
biti 'na struju'.
Kineski proizvođači automobila još uvijek prolaze prilično loše na crash testovima;
Novi model iz tvornice SAIC koja pokušava proizvesti modele stilistički slične onima iz ugaslog britanskog Rovera;
No comments:
Post a Comment